Der er evidens for, at rehabilitering efter et slagtilfælde kræver op til seks timers daglig træning, og det kan være vanskeligt for patienterne at fastholde motivationen i så lang tid hver dag. Derfor skal træning kunne finde sted både i klinisk regi og i/uden for patientens hjem.
I den forbindelse har Patient@home igangsat et nyt projekt med fokus på at forbedre og fremskynde rehabiliteringsprocessen af personer med lammelser og visuelt neglekt som følge af slagtilfælde ved hjælp af medieteknologi og serious games, som er spil der har et specifikt formål udover at underholde.
Vision
Visionen for projektet er at flytte rehabiliteringsprocessen ud i hjemmet med henblik på at undgå genindlæggelse. Det skal også være muligt for sygehuset at monitorere såvel træningsaktivitet som fremskridt, og skabe data for fremadrettet rehabiliteringssamarbejde.
Projektplan
Overordnet set indeholder projektet tre faser:
Fase 1: Forundersøgelse (1/2-2014 - 31/7-2014)
Det første område omhandler brugen af force feedback og serious games til at genoptræne muskulatur og mobilitet af arme. Det andet område omhandler brugen af en tablet samt serious games til genoptræning af visuelt neglekt, som er reduceret opmærksomhed på egen krop eller rummet på den ene side.
Fase 2: Udvælgelse af 1-2 konkrete spil (1/8-2014 - 31/8-2014)
Ud af fase 1 vil komme prototyper med dertilhørende mangler. Her foretages en videreudvikling med udgangspunkt i den feedback, der opnås ved tests i Brønderslev Neurorehabiliterings Center, BNC.
Arbejdet vil blive superviseret af AAU og BNC. Afslutningsvis træffer man beslutning om, hvilke idéer, der skal arbejdes videre med.
Fase 3: Udvikling, test og kommercialisering af produkt(er) (1/9-2014 - 31/8-2016)
Denne fase vil, med udgangspunkt i beslutningen i fase 2, arbejde med følgende punkter:
- Litteraturstudie
- Casestudie
- Udvikling
- Klinisk afprøvning
- Prototype
- Kommercialisering
Forventede resultater
Gennem en række systematiske undersøgelser forventer projektet at kunne opnå følgende resultater:
- Udvikling af serious game til anvendelse for rehabilitering
- Udvikling af platform til opsamling af monitorerede data fra rehabiliteringsøvelserne
Overordnet vil projektet herved skabe en større effektivitet i sundhedssektoren.
Deltagere i projektet
• Brønderslev Neurorehabiliterings Center
• Aalborg Universitet, Department of Architecture, Design & Media Technology
• Aalborg Universitetshospital, Forskningens Hus, Idéklinikken
• Ekstern virksomhed (ikke pt. defineret)