2. juni 2016
Patient@home og Welfare Tech var værter for et informationsmøde
om nye løsninger til socialpsykiatriområdet til Health & Rehab
Scandinavia. Her præsenterede virksomhederne ANYgroup og
Life-Partners deres IntelligentLIFE-løsning,
som er blevet en del af et udviklingsforløb under Patient@home.
I Patient@home er det målet at finde løsninger, der sikrer god
behandling til patienter, selvom de er på afstand af fagpersoner.
Netop i socialpsykiatrien er dette område stadig uopdyrket. Der er
behov for innovation, så behandling og forebyggelse på området får
højere kvalitet og opnår mere kontinuet. Det var temaet for
informationsmødet.
I Patient@home er det forventningen, at IntelligentLIFE kan
bidrage med en værdifuld metode til tidlig opsporing og reducering
af tilbagefald i socialpsykiatrien. Systemet kombinerer en
kommunikationsplatform med intelligente sensorer i den enkeltes
hjem og kan fx holde øje med, om borgeren forlader hjemmet eller
lader komfuret være tændt.
Målet for de to virksomheder er at tilpasse IntelligentLIFE, som
oprindeligt er udviklet til demenspatienter, så det kan fastholde
psykiatriske patienter i en god hverdag med struktur. Det skal også
være et redskab for fagpersonalet til at se, hvornår borgeren er på
vej til et tilbagefald.
Tænk større på psykiatriområdet
På informationsmødet kunne de fremmødte blandt andet høre et
oplæg fra Thomas Maestri Brittain, projektleder i Enheden for
Velfærdsteknologi, Københavns Kommune. Hans budskab til
virksomheder, der udvikler teknologiske og digitale løsninger til
socialpsykiatriområdet, er at få styr på tre typiske
udfordringer:
- Forretningsmodeller for eksempelvis apps skal nytænkes, så de
bedre matcher borgerens recoveryproces og vej mod
selvstændighed
- Driftssikkerhed og virksomhedernes soliditet skal tænkes
tydeligere ind fra start
- It-sikkerhed skal kommunikeres tydeligere i indkøbsprocessen
til alle parter - fra borger til virksomhed
Virksomhederne må heller ikke blive for specialiserede i deres
løsninger:
- Virksomhederne skal tænke større og turde træde ind i vores
driftsvirkelighed. Alt for mange løsninger er designet meget smalt
til en enkelt institution med et specifikt behov. Vi skal op i en
stor skala, før de økonomiske gevinster er væsentlige set fra fx
København Kommunes side, siger Thomas Maestri Brittain.
Her har kommunen også et ansvar for at hjælpe virksomhederne
ind. Deltagerne fik indblik i Københavns kommunes materiale til den
gode dialog om borgernes behov.
Se Københavns
Kommunes materiale
Netop skalerbarhed var noget af det, som ANYgroup og
Life-Partners lagde vægt på til informationsmødet. Det gælder både
i forhold til den enkelte borger, som kan vælge til og fra i
forhold til løsningens sensorer og i forhold til kommunerne.
Dorte Dalkjær, projektchef i CoLAB Denmark, gjorde i den
forbindelse opmærksom på nødvendigheden af at afklare
arbejdsgangene i forbindelse med mulighederne i IntelligentLIFE for
at sende informationer til personalet. Hvornår skal personalet
gribe ind, og hvem har ansvaret?
Værdifulde input
Der var en god dialog til informationsmødet, og ANYgroup og
Life-Partners fik værdifulde input til, hvad en løsning til
psykiatriområdet skal rumme.
- Inden for psykiatrien kan du ikke komme med en
standardløsning, som bare gælder for alle. Din løsning skal være
ekstremt skalerbar og fleksibel, så personalet og borgeren præcist
kan vælge, hvilke muligheder de vil bruge, siger Bo Høvedsgaard
Iversen, salgs- og marketingschef i Life-Partners.
Han peger også på en anden stor forskel. Demenspatienter vil
typisk bruge IntelligentLIFE resten af deres liv. Derimod vil
patienter inden for psykiatrien ofte kun have brug for
IntelligentLIFE i en begrænset periode, indtil de får det bedre.
Det vil de to virksomheder skulle forholde sig til i
udviklingsforløbet i Patient@home.
- Det er også vigtigt, at vi i udviklingsforløbet får inddraget
personalet. IntelligentLIFE vil kunne give dem nye typer af
information og fx kan bidrage til at kvalificere patientens
egenvurdering med objektive data, siger Bo Høvedsgaard Iversen.