23. marts 2015
Japanske JST (Japan Science and Technology Agency) og
Patient@home har de sidste år undersøgt om fjernstyrede
menneskelignende robotter kan bruges i fremtidens sundhedsvæsenet
på samme måde som vi i dag bruger en telefon. I takt med at
sundhedsydelser i stigende grad skal foregå i eget hjem, er det
interessant at kigge på teknologier, der understøtter
kommunikationen mellem borgere, pårørende og pleje- og
sundhedspersonale. Undersøgelserne har vist sig at være både
overraskende og opmuntrende. Især i forhold til mennesker med
særlige udfordringer, eksempelvis ældre med demens, har disse lidt
underligt udseende robotter vist sig at udfylde nye, vigtige roller
og funktioner.
En velbesøgt workshop hos SOSU Nord i Aalborg, 2. marts 2015,
satte fokus på emnet. Workshoppen samlede op på de foreløbige
resultater fra undersøgelserne, og forskere fra Japan, Tyskland,
USA og Danmark gav indblik i deres overvejelser, test og udvikling
omkring den telestyrede android-robot* Telenoid.
- Menneskers hjerne genkender mennesker, og det ideelle
kommunikations-interface for mennesker er mennesker, sagde
robot-professor Hiroshi Ishigruo fra ATR og University of Osaka,
der er verdensberømt for at have skabt en nøjagtig robot-kopi af
sig selv.
Han forudser, at vores hverdag i en ikke så fjern fremtid vil
blive supporteret af humanoid- og android-robotter* inden for en
lang række områder, hvor det menneskelige interface skaber trykhed
og imødekommenhed, og hvor der er behov for at kommunikere over
store afstande. Fx inden for ældrepleje, undervisning eller som
guide i et shoppingcenter.
I Japan er befolkningen generelt positive over for
menneskelignende robotter. Studier med Telenoid har vist, at især
ældre har en klar præference for Telenoid frem for almindelig
telefonkontakt. Det bunder måske i et kulturelt træk, hvor japanere
generelt har en forkærlighed for robotter og ting med menneskelige
træk, som ikke helt genkendes på samme måde i Europa og USA.
Alligevel giver resultaterne grobund for at anskue kommunikation på
nye måder.
Positive effekter
Flere uafhængige undersøgelser i Danmark og Tyskland viser, at
befolkningsgrupper med særlige forudsætninger og udfordringer med
kommunikation og social interaktion opnår positive effekter ved
brug af Telenoid. I et testforløb på SOSU Nord har ældre demente to
gang om ugen snakket med Telenoid i fem uger:
- Vi kan se et markant forbedret ordforråd hos de ældre. De går
fra at kommunikere via lyde til ikke alene at have ord, men også
til at kunne formulere sætninger. Det er en markant forbedring af
ordforråd, som gør dem i stand til at udtrykke nogle nuancer i
forhold til deres liv og i forhold til den pleje, som de modtager.
Og det er jo en stor del af livet for en person med stærk demens,
siger p.hd. og Project Lead Jens Dinesen Strandbech fra SOSU Nord
Futurelab.
Lone Gaedt fra Teknologisk Institut har i sine studier med
Telenoid oplevet tilsvarende positive effekter.
- Vi har fået nogle sjove responser fx fra en ældre dame, som
taler helt personligt til sin Telenoid, og spørger om den har været
i krig, siden den ikke har ben, og om den har fået kemoterapi fordi
den ikke har hår. Den har sat en fantasi og nogle tanker i gang hos
hende og stimulerer hende. Frem for alt vågner hun op og er til
stede, fortæller Lone Gaedt, der bl.a. som del af Patient@home har
gennemført en VTV-rapport om Telenoid.
Se Japansk robot skaber tilstedeværelse i
kommunikationen.
Mange anvendelsesmuligheder
Både Lone Gaedt og Jens Dinesen Strandbech ser mange
anvendelsesmuligheder med en teknologi som Telenoid. Ikke bare i
forhold til demens men også i forhold til personer med psykiske
lidelser, depressioner og ensomhed, hvor man mangler kontakt og
kommunikation med pårørende.
- En Skype-forbindelse er selvfølgelig en mulighed, men Telenoid
kunne også være et alternativ. Nogle bliver forvirrede ved Skype og
kan ikke håndtere det, og så de mister fokus og dybde i
konversationen. Men der skal ske en masse før den (Telenoiden,
red.) er klar til brug. Den skal være mere plug-in og stabil, hvis
den skal have en fremtid, siger Lone Gaedt.
Et pilotstudie, Jens Dinesen Strandbech har lavet sammen med
forskere fra Aarhus Universitet, bakker dette perspektiv op. Her
har elever fra SOSU Nord talt med uddannede psykologer gennem
Telenoid.
- De siger alle samme, at de ikke ville snakke med en psykolog
ansigt til ansigt, men kunne godt lide at tale gennem Telenoid og
fik faktisk noget ud af samtalen. Det er jo interessant, at man kan
få den tætte kontakt som alternativ til en åben konsultation, også
i forhold til at bruge Telenoid som hotline, fx på en boreplatform
i Østersøen, hvor du skal åbne op og bearbejde følelser ved akutte
situationer over lang afstand, siger Jens Dinesen Strandbech.
En iterativ forskningsplatform
Telenoiden er en teleopereret android-robot*, der fungerer som
kommunikations- og relationsteknologi mellem to mennesker. Robotten
er udviklet i Japan og testes bl.a. i Danmark i reelle
brugssituationer på bosteder og plejecentre.
Telenoid fungerer ved, at en person sidder fysisk med robotten i
et rum og kan via indbyggede mikrofoner i robotten tale med en
person i et andet rum. Lyden formidles via Telenoiden, der er
designet med antydningen af et menneske. Den er ca. 50 cm lang, har
lille hoved med øjne og en mund, der kan bevæge sig, og en lille
blød krop med arme og uden ben. "Operatøren" i det andet rum
modtager og afsender lyd via et head-set og en computer. I enkelte
versioner er der også indbygget et kamera i Telenoiden, så
"operatøren" kan se personen via Telenoid og dermed skabe en
illusion om nærvær for begge parter.
På workshoppen i Aalborg fortalte japanske forskerne om deres
overvejelser bag teknologien og designet i Telenoiden og
demonstrerede den for de 85 workshopdeltagere.
*) Hvad er humanoid og androide-robotter?
En humanoid er en robot med et menneskelignende udseende og en
kropstruktur, der ligner et menneskets; det vil sige en krop, to
arme, to ben og et hoved på toppen.
En androide er en robot eller kunstig organisme, som efterligner
et menneske udsende og adfærd.
For yderligere kontakt
Kontakt Lone Gaedt, senior konsulent på Teknologisk Institut, T.
+45 7220 2182, lgt@teknologisk.dk. eller Jens Dinesen
Strandbech, ph.d.-student og Project Lead, SOSU Nord Futurelab, T.
+45 3164 7337, jedi@sosunord.dk.