25. juni 2017
Mennesker som har overlevet et hjerteanfald eller traumatisk
hjerneskade ved, at tid og gentagende træningsøvelser er en vigtig
faktor for hurtig rehabilitering. Jo hurtigere patienten begynder
rehabilitering, jo bedre er chancerne for at genvinde hele eller
større dele af tabt førlighed. Et nyt virtuelt træningsmiljø, som
testes i regi af Patient@home, kan genlære patienter simple
dagligdagsopgaver på en sjov og sikker måde.
- Vi har nu arbejdet og testet systemet i 3 år på primært
personer med erhvervet hjerneskadede. Med VR som redskab i
rehabiliteringen, træner patienten i en 'sikker' verden og undgår
at skade sig selv og undgår belastende vægtbæring. Både den
kognitive forståelse og den fysiske formåen hænger godt sammen
gennem træning med VR, siger Daniel Christensen er den ene af de 3
studerende fra Aalborg Universitet i Esbjerg, som står bag systemet
og start-up-virksomheden VR-rehab.
Flere kommuner, udover Esbjerg og Grindsted Kommune, som er med
i projektet, er i dialog med Daniel og VR-Rehab om Virtual Reality
Training System. Derudover søger VR-rehab om at blive CE-mærket og
klassificeret.
Virtuelt træningsmiljø kan forkorte
rehabilitering
- Vores tests viser, at VR motiverer patienten og forbedrer
finmotorikken med 10% allerede efter én måned. Og det kan sågar
betyde, at rehabiliteringen forkortes, siger Daniel
Christensen.
Fordelen ved at anvende VR til genoptræning/træning af
patienter, som har erhvervet hjerneskade ved fx blodprop i hjernen
er blandt andet:
- Patienten træner og blive fortrolig med øvelser/hverdagsopgaver
inden han skal øve sig på f.eks. at lave kaffe og bruge en kniv.
Derved sikrer patienten sammenhæng mellem de kognitive og fysiske
processer, som er gået helt eller delvist tabt som følge af en
blodprop.
- Det virtuelle træningssystem er specialdesignet til at tilpasse
sig den enkelte patient og monitorerer og registrerer fremskridt og
rehabilitering
- Øvelserne er overført fra velkendte og gennemtestede metoder
fra almen praksis og genoptræning.
- Systemet understøtter både det sundhedsfaglige personale og
styrker patientens motivation i de mange gentagelser under
træningen.
Se
videoen VR Rehab
Etiske dilemmaer i brugen
af Virtual Reality i sundhedsvæsnet
Selvom Virtual Reality (VR) giver helt nye muligheder i vores
hverdag og inden for sundhedsvæsnet, så giver det også anledning
til en række etiske dilemmaer.
Etiske spørgsmål melder sig selvklart på banen, når man taler om
'virtuel virkelighed' kontra den virkelige verden. For hvad nu, når
patienten oplever at kunne klare daglige gøremål, som at lave kaffe
og skære en skive brød, men endnu ikke kan i virkeligheden?
Læs også Virtual Reality står foran et gennembrud i
sundhedsvæsenet
- Der ligger ikke rigtig videnskabelige undersøgelser af det
etiske aspekt i forhold til VR og rehabilitering, så derfor har vi
også lavet tests i forhold til f.eks. fald, sikkerhed og kognitiv
forståelse. Men ligesom alle andre redskaber kræver det en faglig
og individuel vurdering fra terapeuten, som faciliterer øvelser med
patienten. Det skal være relevant for den enkelte i forhold til
forløbet, så patienten ikke oplever 'kognitiv overload' og bliver
frustrerede, siger Daniel Christensen.
VR-Rehab fortsætter med større kliniske tests gennem
Patient@home gennem 2017 og forventer at have et produkt klar til
sommeren 2018.
Partnere i Patient@home har netop kunnet høre Daniel Christensen
fra VR-rehab fortælle om projektet og fordelene ved at bruge VR i
forhold til genoptræning ogrehabilitering af hjerneskadede
patienter, på et konsortiemøde i Patient@home, tirsdag den 27. juni
i Odense.
Læs mere om baggrunden for projektet Virtual
Reality Training System