Virtual Reality skaber positive resultater for hjerneskadede patienter

 
Virtual Reality skaber positive resultater for hjerneskadede patienter
25. juni 2017
Gennem et virtuelt træningsmiljø - Virtual Reality Training System, som er et VR-gamification-system specialdesignet til rehabiliteringsformål - kan patienter genlære helt simple dagligdagsopgaver på en sjovere og mere sikker måde.

Mennesker som har overlevet et hjerteanfald eller traumatisk hjerneskade ved, at tid og gentagende træningsøvelser er en vigtig faktor for hurtig rehabilitering. Jo hurtigere patienten begynder rehabilitering, jo bedre er chancerne for at genvinde hele eller større dele af tabt førlighed. Et nyt virtuelt træningsmiljø, som testes i regi af Patient@home, kan genlære patienter simple dagligdagsopgaver på en sjov og sikker måde.

 

- Vi har nu arbejdet og testet systemet i 3 år på primært personer med erhvervet hjerneskadede. Med VR som redskab i rehabiliteringen, træner patienten i en 'sikker' verden og undgår at skade sig selv og undgår belastende vægtbæring. Både den kognitive forståelse og den fysiske formåen hænger godt sammen gennem træning med VR, siger Daniel Christensen er den ene af de 3 studerende fra Aalborg Universitet i Esbjerg, som står bag systemet og start-up-virksomheden VR-rehab.

 

Flere kommuner, udover Esbjerg og Grindsted Kommune, som er med i projektet, er i dialog med Daniel og VR-Rehab om Virtual Reality Training System. Derudover søger VR-rehab om at blive CE-mærket og klassificeret.

 

Virtuelt træningsmiljø kan forkorte rehabilitering

- Vores tests viser, at VR motiverer patienten og forbedrer finmotorikken med 10% allerede efter én måned. Og det kan sågar betyde, at rehabiliteringen forkortes, siger Daniel Christensen.

 

Fordelen ved at anvende VR til genoptræning/træning af patienter, som har erhvervet hjerneskade ved fx blodprop i hjernen er blandt andet:

 

  • Patienten træner og blive fortrolig med øvelser/hverdagsopgaver inden han skal øve sig på f.eks. at lave kaffe og bruge en kniv. Derved sikrer patienten sammenhæng mellem de kognitive og fysiske processer, som er gået helt eller delvist tabt som følge af en blodprop.
  • Det virtuelle træningssystem er specialdesignet til at tilpasse sig den enkelte patient og monitorerer og registrerer fremskridt og rehabilitering
  • Øvelserne er overført fra velkendte og gennemtestede metoder fra almen praksis og genoptræning.
  • Systemet understøtter både det sundhedsfaglige personale og styrker patientens motivation i de mange gentagelser under træningen.

 

Se videoen VR Rehab

 

Etiske dilemmaer i brugen af Virtual Reality i sundhedsvæsnet

Selvom Virtual Reality (VR) giver helt nye muligheder i vores hverdag og inden for sundhedsvæsnet, så giver det også anledning til en række etiske dilemmaer.

Etiske spørgsmål melder sig selvklart på banen, når man taler om 'virtuel virkelighed' kontra den virkelige verden. For hvad nu, når patienten oplever at kunne klare daglige gøremål, som at lave kaffe og skære en skive brød, men endnu ikke kan i virkeligheden?

 

Læs også Virtual Reality står foran et gennembrud i sundhedsvæsenet

 

- Der ligger ikke rigtig videnskabelige undersøgelser af det etiske aspekt i forhold til VR og rehabilitering, så derfor har vi også lavet tests i forhold til f.eks. fald, sikkerhed og kognitiv forståelse. Men ligesom alle andre redskaber kræver det en faglig og individuel vurdering fra terapeuten, som faciliterer øvelser med patienten. Det skal være relevant for den enkelte i forhold til forløbet, så patienten ikke oplever 'kognitiv overload' og bliver frustrerede, siger Daniel Christensen.

 

VR-Rehab fortsætter med større kliniske tests gennem Patient@home gennem 2017 og forventer at have et produkt klar til sommeren 2018.

 

Partnere i Patient@home har netop kunnet høre Daniel Christensen fra VR-rehab fortælle om projektet og fordelene ved at bruge VR i forhold til genoptræning ogrehabilitering af hjerneskadede patienter, på et konsortiemøde i Patient@home, tirsdag den 27. juni i Odense.

 

Læs mere om baggrunden for projektet Virtual Reality Training System

 
KontaktpersonDaniel 
                J. R. Christensen

Daniel  J. R. Christensen

Stifter og direktør


VR Rehab

Email:  LOADEMAIL[dc]DOMAIN[vr-rehab.dk]