Virksomheder bliver eksportparate med markedsvalideringer

 
Virksomheder bliver eksportparate med markedsvalideringer
1. april 2016
Virksomheder, der er med i Patient@home, kan få vurderet deres markedspotentiale med en markedsvalidering. England og Spanien er de næste markeder i fokus. Til efteråret følger Tyskland.

Succes på et eksportmarked kræver mange ting. Men det er uden tvivl mere op ad bakke, hvis ikke virksomheden har et dybdegående markedskendskab og får adgang til de rette beslutningstagere. Netop derfor skaber markedsvalideringer via Patient@home hos Teknologisk Institut, Center for Velfærds- og Interaktionsteknologi, stor værdi for partnervirksomhederne.

 

Mange af de produkter, som er blevet udviklet i regi af Patient@home, er nu ved at være markedsklare. Med en gratis markedsvalidering kan partnervirksomheder få produkternes potentiale vurderet i forhold til et givent eksportmarked.

 

Det foregår hos en lokal markedsekspert, som har det nødvendige kendskab til branchen, konkurrenterne og de konkrete markedsvilkår. Det er Teknologisk Institut, der udpeger eksperten ud fra deres vidtforgrenede netværk og etablerer kontakten.

 

Adgangsbillet til markedet

En markedsvalidering kan også være med til at pege på, hvordan et produkt skal tilpasses markedet, før det kan blive introduceret. På den måde får virksomheden den nødvendige viden og sparring til at få produktet ud på markedet.

 

- Hvis du som virksomhed skal ud på et nyt marked, er det afgørende, at du kender behovs- og funktionskrav til det pågældende produkt. Det får du blandt andet med en markedsvalidering. For virksomhederne er markedsvalidering selve adgangsbilletten til det pågældende eksportmarked, siger Anders Lyck Fogh-Schultz, arbejdspakkeleder for internationalisering i Patient@home.

 

ANYgroup ApS er en af de virksomheder i Patient@home, der nu skal have foretaget markedsvalideringer. Sammen med virksomheden Life-Partners A/S har de udviklet en løsning, IntelligentLIFE, til demensramte borgere, som består af henholdsvis intelligente sensorer og en kommunikationsplatform. Løsningen præsenteres på branchemessen NAIDEX 2016 i Birmingham i april 2016, og ANYgroup og Life-Partners får i den forbindelse foretaget en markedsvalidering og møder en række engelske eksperter blandt andet inden for lovgivning og certificering.

 

Læs mere om IntelligentLIFE

 

Læs mere om NAIDEX

 

Derudover skal løsningen markedsvalideres på det tyske marked. Der er stor interesse for løsningen i Tyskland, og virksomhederne håber på et større tysk eksporteventyr.

 

- De danske virksomheder er langt fremme, når det gælder velfærdsteknologi, og derfor er vi også interessante for det tyske marked, siger Henrik Klode, direktør, ANYgroup ApS

 

På NAIDEX 2016 er de to virksomheder en del af en samlet delegation fra Patient@home, WelfareTech Innovationsnetværk for Sundhed og Velfærdsteknologi og Teknologisk Institut. Netop ved at deltage i en delegation kan en partnervirksomhed i Patient@home få en tæt kontakt til et stærkt team af fagpersoner.

 

Delegation til spansk konference

Den 23. - 25. maj 2016 kan virksomheder i Patient@home få foretaget markedsvalideringer i forhold til det spanske marked. Her besøger en tilsvarende delegation den spanske konference ICIC16, 16th International Conference on Integrated Care, i Barcelona, og holder efterfølgende et seminar.

 

Læs mere om ICIC16, 16th International Conference on Integrated Care

 

Også i oktober 2016 er der planer om, at en række partnervirksomheder skal udstille og gennemgå markedsvalideringer. Denne gang i Tyskland, når Patient@home tager til fagmessen REHACARE i Düsseldorf. En indsats, der flugter med regeringens strategi for eksport til Tyskland.

 

Det er Teknologisk Institut, der står for planlægningen af turene. Kontakt arbejdspakkeleder for internationalisering i Patient@home, Anders Lyck Fogh-Schultz, fra Teknologisk Institut på alfs@teknologisk.dk eller T. +45 7220 3187, til en uforpligtende snak om mulighederne i en markedsvalidering.

 

- En one-to-one markedsvalidering - eller proof of concept - af forretningside, produkt eller konceptidé via eksperter på det pågældende marked kan føre til mange ting. Andre partnervirksomheder har brugt processen til at møde offentlige investeringsfonde og -puljer, tale med eksperter i jura og certificering eller møde potentielle samarbejdspartnere, siger Anders Lyck Fogh-Schultz

 
KontaktpersonAnders 
                Lyck Fogh-Schultz

Anders  Lyck Fogh-Schultz

Seniorkonsulent


Teknologisk Institut, Center for Velfærds- og Interaktionsteknologi

Email:  LOADEMAIL[alfs]DOMAIN[teknologisk.dk]