17. december 2014
Når en virksomhed udvikler en ny velfærdsteknologisk løsning, så
ligger meget af arbejdet ikke i selve udviklingen, men derimod i
implementeringen af løsningen.
- Mange siger, at 80 % af arbejdet er implementering mens 20 %
er reel udvikling. Men jeg vil mene, at implementeringen nærmere er
85-90 %. Og det siger jeg, selvom jeg ved, det er en stor
udfordring at udvikle et produkt, fortæller Ivan Kjær Lauridsen,
der er velfærdsteknologichef i Århus Kommune.
På Patient@homes konsortiemøde den 13. november 2014 gav han
sammen med kolleger fra Odense Kommune bud på, hvor fokus bør
ligge, når kommuner implementerer ny teknologi. For en ting er om
teknologien findes, en anden ting er, hvordan den gøres anvendelig
i brugssituationer, så der realiseres en reel gevinst i form af
bedre arbejdsmiljø, øget livskvalitet, større uafhængighed og mere
effektive arbejdsgange.
Morten Hoff, der er chef ved Center for Velfærdsteknologi i
Odense Kommune, forklarede, hvordan processen er, når et produkt
skal implementeres i Odense Kommune.
- Når vi får henvendelser om et produkt, er det første vi gør at
lave en screening af teknologiens modenhed. Dette sker bl.a. på
baggrund af redskabet VTV (Velfærdsteknologivurdering red.)
beskrevet af Teknologisk Institut. Kun hvis teknologivurderingen
viser, at der er potentiale i produktet, går vi videre med det,
fortæller Morten Hoff.
Løsningen skal gøre en forskel
Når Odense Kommune har valgt at gå videre med et produkt, er
næste opgave, at der bliver lavet en markedsanalyse og businesscase
for løsningen. Det skal sikre, at løsningen kan bidrage positivt
til kommunens serviceydelser.
- Jo længere en løsning er i processen, jo mere har den været
testet. Vi skal have bevis for, at konceptet virker, før vi kan
implementere det. Så best case for os er, når et produkt er langt i
processen, så vi kan komme hurtigere i gang med selve
implementeringen, forklarer Morten Hoff.
Ifølge både Ivan Kjær Lauridsen og Morten Hoff er det vigtigt,
at virksomheder, som gerne vil afsætte deres løsninger til
kommunerne, udforsker, hvad der konkret er brug for i kommunerne,
og hvordan deres løsning kan afhjælpe det konkrete problem.
- Et er at udvikle en teknologisk løsning, men noget andet er,
hvilken forskel den kan gøre i brug. Det er den største udfordring,
men også det vigtigste at have for øje, fortæller Ivan Kjær
Lauridsen.
Tre faser i implementeringen
Implementeringsfasen kan også bruges til at afdække om en
løsning kan bruges i andre situationer end den oprindeligt tænkte,
så den samlet set kan gøre en større forskel. Når det er klargjort,
hvilken forskel en løsning kan gøre, er det derfor vigtigt at
arbejde fokuseret videre med den, og afdække hvor og hvordan den
vil kunne gøre gavn i andre situationer, forklarede Ivan Kjær
Lauridsen. Han opstillede tre faser for implementeringen af en ny
teknologisk løsning.
- Den første fase er at bruge udstyret i den situation, det er
tiltænkt. Derefter skal der scannes for andre situationer, hvor
løsningen kan bruges. Til sidst skal ansvaret for
implementeringsprocessen plantes, der hvor løsningen bliver brugt,
forklarer Ivan Kjær Lauridsen.
Både Ivan Kjær Lauridsen og Morten Hoff opfordrede virksomheder
til selv at tænke implementeringen igennem, før de henvender sig
til kommunerne. På den måde er chancen for succes for alle parter
endnu større.
For yderligere information
Kontakt Morten Hoff, chef ved Center for Velfærdsteknologi,
Odense Kommune, T. +45 4029 6848, moh@odense.dk eller Ivan Kjær Lauridsen,
Velfærdsteknologichef i Århus Kommune, T. +45 5157 6079, ijk@aarhus.dk.