29. november 2016
Når angstanfald, depression eller tvangstanker gør, at en borger
er nødt til at bo på et socialpsykiatrisk botilbud, koster det
kommunekassen 750.000 kr. om året. Hvis kommunerne kan hjælpe deres
borgere til at kunne forblive i eget hjem i stedet, er der både et
stort potentiale for at give borgerne en bedre livskvalitet og for
at spare betydelige summer.
Patient@home-partneren Teknologisk Institut og virksomheden
CEKURA skal i et nyt projekt i Patient@home undersøge, om
virksomhedens telefoniske tryghedscenter kan give psykisk sårbare
borgere en så stor tryghed, at de kan bo hjemme. Samtidig skal
Teknologisk Institut identificere konkrete effekter og
besparelsesmuligheder ved at teste og evaluere tryghedscenteret på
et eller flere kommunale botilbud ved brug af en MAST-evaluering
(Model for ASsessment of Telemedicin).
MAST-evalueringen er en internationalt anerkendt metode til
evaluering af effekter og konsekvenser af velfærdsteknologi, som
undersøger karakteristika, patientsikkerhed, klinisk effekt,
patientens oplevelse samt økonomiske, organisatoriske og
sociokulturelle aspekter.
Tryghedsløsninger gennem en årrække
CEKURA har gennem en årrække allerede leveret tryghedsløsninger
som fx tilkaldelse af politi ved ubudne gæster eller rekvirering af
ambulance ved fald eller andre ulykker i hjemmet. Det har vist sig,
at selvom psykisk sårbare i dag kun udgør 10 % af kunderne, bruger
medarbejderne i tryghedscenteret 40 % af deres arbejdstid på dem.
Der er med andre ord et stort potentiale for at gøre mere for lige
præcis denne gruppe.
- I projektet skal vi videreudvikle selve ydelsen og alle
metoder og processer rundt om. Vi skal også undersøge samspillet
mellem virksomhed, kommuner og hospitaler, og så skal vi med
MAST-evalueringen identificere og evaluere effekterne, siger
Katarina Deylami, konsulent i Teknologisk Institut.
En vigtig del af Patient@home-projektet bliver at få afgrænset
de typer af borgere, der har mest gavn af at få tilbudt hjælp via
det telefoniske tryghedscenter. Tilbuddet egner sig sandsynligvis
ikke til borgere, der er meget påvirkede af deres psykiske sygdom.
Det skal også afklares, om tryghedscenterets nye rolle kræver nye
kompetencer hos CEKURAs medarbejdere.
- Tryghedscenteret skal testes over en periode på minimum to
måneder på et kommunalt botilbud, så borgerne kan nå at opbygge en
tryghedsfølelse over for servicen, når de bliver sendt hjem. Testen
vil foregå i tæt samarbejde med personalet, som blandt andet skal
hjælpe os med at identificere de mest egnede borgere, siger
Katarina Deylami.
Hun peger på, at en af udfordringerne i den korte testperiode
bliver at få data på, om borgerne undgår at blive genindlagt på
botilbuddet takket være tryghedscenteret.
Læs også
Nye MAST-evalueringer i Patient@home bringer løsninger tættere på
markedet
Leder efter en testkommune
For tiden leder Katarina Deylami efter en kommune, der har
interesse i at deltage i testen:
- Vi skal have fundet en kommune, der har lyst til at indgå i
testen og kan hjælpe med dataindsamlingen. Til gengæld får kommunen
en værdifuld indsigt i, om denne type serviceydelser kan være med
til at hjælpe lige præcis deres borgere med at forblive i eget hjem
frem for at bo på et af kommunens botilbud, siger Katarina
Deylami.
Patient@home skaber de rette rammer
CEKURA har især erfaringer med borgere, der lider af angst,
depression, bipolar lidelse og skizofreni. Det er en gruppe af
brugere i tryghedscenteret, der er vokset løbende og typisk enten
har fået servicen anbefalet af en person i omgangskredsen eller af
en læge.
- Vi oplever, at vores psykisk sårbare brugere får en bedre
hverdag og en bedre livskvalitet ved at bruge os. Vi har dog ikke
selv ressourcerne til at måle resultaterne. Med Patient@home kan vi
skabe de rette rammer for en test af tryghedscenteret og måle
effekten på trivsel og livskvalitet, siger Søren Viktor Nielsen,
Senior Marketing Manager i CEKURA.
CEKURA ønsker at skalere deres forretning på området for psykisk
sårbare ved at aflaste kommunerne på det socialpsykiatriske område.
Samtidig er det et mål for virksomheden at øge kendskabet til
CEKURAs tilbud til psykisk sårbare blandt private kunder. Her vil
MAST-evalueringen spille en vigtig rolle.
- Vi ser ikke blot MAST-evalueringen som en blåstempling, men
også som et pejlemærke for os internt. Den vil afdække vores
kompetencer samt pege på, hvor vi kan sætte yderligere ind for at
optimere vores service til psykisk sårbare, siger Søren Viktor
Nielsen, Senior Marketing Manager i CEKURA.
Du
kan læse mere om CEKURAs tryghedscenter her