10. marts 2014
En let, tilgængelig og simpel applikation kan hjælpe personer
med lettere demens med at huske bedre og derved få mod på øget
fysisk og social aktivitet. Applikationen, der både er til
smartphones og tablets, er udviklet af virksomheden Tele Call og
har modtaget midler fra den syddanske OPI-pulje til støtte af
offentlig-privat innovation.
- Teknologien er rettet mod at understøtte og afhjælpe, da den
understøtter mange af de udfordringer som personer med let demens
støder på i hverdagen. Den kan dermed medvirke til, at borgeren er
mere selvhjulpen og forbliver i eget hjem i længere tid, siger
Henrik Bryld, der er indehaver af Tele Call.
Test blandt fynboer
Tele Call er nu i gang med at afprøve prototypen blandt fynske
borgere med lette kognitive funktionsnedsættelser. Virksomheden
opfatter applikationen som et hjælpemiddel og fokuserer på, hvordan
sagsbehandlere og andre myndigheder kan anbefale den, fordi den kan
virke resursesparende for personale og rehabiliterende for den
enkelte borger.
- Vores mål ved projektafslutningen er, at have et salgsklart
hjælpemiddel, som er afprøvet på et bredere udvalg af borgere, samt
at give interesserede myndigheder mulighed for at afprøve og præge
udviklingen af produktet, siger Henrik Bryld.
Tilpasningen af projektet startede i januar 2014 og forventes
afsluttet ved årets udgang.
OPI-midler gav muligheder
De midler, som Tele Call modtog fra OPI-puljen, har gjort det
muligt at betale lønudgifter til to ekstra medarbejdere. Den ene
medarbejder arbejder på projektet, mens den anden frigør Henrik
Bryld, så han selv kan bruge sin tid på færdigudviklingen af
applikationen. Derudover gjorde midlerne det også muligt at betale
for konsulentydelser, ligesom der blev frigjort ressourcer hos
Region Syddanmarks Center for Kommunikation og Velfærdsteknologi,
så de kan bidrage med deres viden.
- Vi har nu mulighed for at afprøve vores koncept og tilpasse
det til andre målgrupper. Uden disse midler, havde videreførelsen
af det udviklede koncept været afhængig af en eventuel kunde, som
økonomisk ville drive denne tilpasning, forklarer Henrik Bryld.
Tele Call er partner i Patient@home.
Projektet er i samarbejde med Den Europæiske Fond for
Regionaludvikling og Syddansk Vækstforum.
For yderligere information:
Læs mere om Tele Call på www.telecall.dk, eller kontakt
indehaver Henrik Bryld, T. +45 2112 3456, henrik@telecall.dk.