19. maj 2016
Patient@home er til dato Danmarks største velfærdsteknologiske
forsknings- og innovationsprojekt med fokus på at nedbringe
antallet og varigheden af indlæggelser på de danske hospitaler - og
"udlægge" patienter til behandling og genoptræning i eget hjem. To
eksempler på løsninger fra Patient@home, der indfrier denne
målsætning er kommunikationsplatformen Nem Kommunikation inden for
pleje i eget hjem og Medicomb's elektroniske
medicinhåndteringssystem til borgere, der får flere typer
medicin.
Nem Kommunikation
Simple hverdagsopgaver kan være krævende at huske for borgere
med nedsat kognitivt funktionsniveau. De har derfor ofte brug for
hjælp fra pårørende og plejepersonale til at klare helt almindelige
gøremål. Den fynske virksomhed Tele Call har udviklet en prototype
i form af et meget tilgængeligt styresystem til smartphones og
tablets rettet mod borgere med let kognitiv svækkelse, som
eksempelvis let demens.
Systemet understøtter og afhjælper nogle af de udfordringer, som
borgere med nedsat kognitivt funktionsniveau støder på i hverdagen,
og systemet gør dem i stand til i højere grad at kunne tage vare på
sig selv. Systemet indeholder udvalgte overskuelige funktioner, for
eksempel en kalender med billedfunktion, der hjælper borgeren med
at huske sine aftaler, guides til at udføre hverdagsaktiviteter,
såsom at lave kaffe eller vaske tøj og en livshistoriefunktion, der
gennem billeder kan fortælle om forskellige episoder i borgerens
liv og derved sikre helt nødvendig reminiscens for personer med
demens.
- Vores deltagelse i Patient@home-platformen har især betydet,
at vi har fundet nye veje for samarbejde på tværs af faggrænser.
Teknologiudvikling og innovation er helt centrale begreber i
Patient@home og en af vores spidskompetencer hos Tele Call, siger
Henrik Bryld, direktør i Tele Call.
Den sidste og nuværende fase for Nem Kommunikation i
Patient@home-projektet er gennemførelse af afprøvning i større
skala i en dansk kommune og evaluering på baggrund heraf. Dette
sker i løbet af 2016.
Overblik over medicinforbrug
Patient@homes fokus på ambulant diagnosticering og
behandling samt udlæggelse af patienter til eget hjem kan medføre
øget kompleksitet i den kommunale opgaveløsning. Herunder i opgaven
med medicin hos de borgere, der får flere typer medicin
(polyfarmaci). MediCombs elektroniske løsning giver fagpersonalet
et hurtigt og enkelt overblik over borgernes medicin, dets
virkning, bivirkninger og interaktioner i et samlet
skærmbillede.
I Patient@home videreudvikles MediCombs
medicininformationssystem til brug i den kommunale pleje. Løsningen
udvikles og afprøves i samarbejde med Glostrup Kommune, Lisa
Jeppesen og personalet på Ældrecenter Dalvangen, som bruger af
systemet.
- Vi forventer klart, at løsningen vil frigive tid til gavn for
borgerne i hverdagen. I dag laver vi opslag for hvert eneste
medicinpræparat flere forskellige steder for at danne os det
nødvendige faglige overblik. Vi ser også en mulighed for at bruge
løsningen i vores arbejde med tidlig opsporing og dermed få færre
indlæggelser af vores borgere, siger Hassana Hakkouni,
sygeplejerske på Dalvangen.
Den afsluttende evaluering af systemet skal afdække dets
anvendeligheder og effekter. Mulige gevinster er eksempelvis
reduceret antal lægemiddelsrelaterede indlæggelser og en bedre
medicinering af borgere og dermed mulig forbedring af deres
habituelle tilstand og forhåbentlig øget livskvalitet til
følge.
Sikrer nødvendig evidens
En af barriererne for udbredelsen af telemedicin og
velfærdsteknologi er manglende dokumentation af effekter og
økonomiske gevinster. I Patient@home tages der udgangspunkt i den
internationalt ankerkendte MAST-evalueringsmodel (Model for
Assesment of Telemedicine), udviklet på baggrund af EU-Kommissionen
i 2009 af blandt andre forskningsleder Kristian Kidholm fra OUH
Odense Universitetshospital. Metoden er multidisciplinær og
dokumenterer løsningens effekter i videst muligt omfang. Metoden er
således garant for, at der sikres et solidt beslutningsgrundlag for
valg af løsning i de danske kommuner.
- Som innovationspartner i Patient@home og godkendt
GTS-institut, er det af stor betydning for Teknologisk Institut, at
produkter der udvikles i regi af Patient@home netop gennemgår
grundig tests og evaluering i brugernære miljøer.
Real-life-settings er nødvendige for, at produkterne i sidste ende
både gavner den enkelte borger eller patient, men også opnår
kommerciel succes på de forskellige markeder, siger Tobias
Theodorus Perquin og Anders Lyck Fogh-Schultz, konsulenter ved
Teknologisk Institut, Center for Velfærds- og
Interaktionsteknologi.
Dansk know-how på det velfærdsteknologiske område er stor, og
danske virksomheder har gode muligheder for både samarbejde og
eksport på internationalt plan.
Artiklen er bragt som debatindlæg i Altinget.dk, 12. april 2016.
Link til kilde