12. december 2016
Op mod hver tredje dansker får i løbet af livet en psykisk
lidelse (kilde: Bedre Psykiatri). Ofte venter der en lang sej
kamp for at komme gennem sygdommen, og mange psykisk udsatte
oplever tilbagefald, som kunne have været undgået, hvis man tidligt
havde opdaget adfærdsændringer eller givet dem den nødvendige
støtte og rette indsats.
Det er baggrunden for et projekt i Patient@home, Tidlig
opsporing og reducering af tilbagefald i socialpsykiatrien. Med
udgangspunkt i løsningen, IntelligentLIFE, skal projektet bidrage
til at skabe viden om, hvordan man bedst understøtter psykiske syge
herunder, hvilken støtte de har brug for, og hvordan de bedst kan
hjælpes til en god hverdag, hvor de klarer flere ting selv.
- IntelligentLIFE kan hjælpe med at skabe struktur, så borgerne
har et redskab til at blive i de åbne perioder. Sammen skaber vi
viden til borgerne selv, så de undgår tilbagefald. Det kan være i
forhold til, om de kommer nok ud, og hvordan deres søvnrytme er. Så
"nudger" løsningen dem til at fastholde de gode
vaner og blive i de åbne perioder. Hvis borgeren ønsker det, kan
der også tidligere i forløbet gives information til kontaktpersoner
eller andre faglige medarbejdere, når borgeren er på vej ind i en
lukket periode, siger Bo Høvedsgaard Iversen, salgs- og
marketingschef i Life-Partners.
Life-Partners er den ene af to virksomheder, der stå bag
løsningen IntelligentLIFE. De har bidraget med planlægnings- og
kommunikations app'en Life-Manager, der kan holde struktur på
borgerens aftaler og opgaver - og samtidig give pårørende og
fagpersonale mulighed for at følge med og være i dialog. Den anden
virksomhed er ANYgroup, som har bidraget med sensoer og en
intelligent algoritme, der giver viden.
- Ved at sammenkøre data fra kalenderfunktionen i Life-Manager
med data fra ANYgroups algoritme, giver IntelligentLIFE ekstra
muligheder, hvor man kan blive klogere på nogle adfærdsmønstre. Man
vil fx kunne se, at hvis en person har en aftale med sin kommune i
kalenderen, men ikke har forladt huset, så er han nok ikke mødt op
til aftalen, eller hvis køleskabet ikke har været åbent mellem kl.
11 og 14, så har man nok ikke husket at spise frokost. Og så kan
man give påmindelser om det, siger Søren Møller Parmar-Sielemann,
seniorkonsulent i Welfare Tech.
Det reelle output er viden
Oprindeligt var IntelligentLIFE udviklet til demens- og
ældreområdet, men med Patient@homes mellemkomst har LIfe-Partners
og ANYgroup nu også rettet blikket mod social psykiatrien. Særligt
er de blevet opmærksomme på, at den viden deres fælles system
opsamler, har stor værdi i forhold til at kunne tilbyde de rigtige
indsatser - og vurdere hvilke indsatser, der virker for den enkelte
borger og borgergruppe.
- Ved at få analyseret det her, har vi fundet ud af, at den
viden vi faktisk får fra systemet, kan bruges til rigtig mange
ting, og vigtigst hjælpe borgerne. Det handler ikke så meget om
borger i eget hjem, alarmering og varsling. Det handler om
kommunikation, struktur og viden, siger Bo Høvedsgaard Iversen.
Hans ønske for projektet er at give borgerne nogle redskaber, så
de skal have mindre hjælp, og skabe et værktøj til at samle evidens
for, hvad der virker, så indsatserne kan målrettes den enkelte
borgers behov.
- Selve nyudviklingen finder ikke sted i Patient@home, men
tilpasningen af det eksisterende produkt og målretningen i forhold
til socialpsykiatrien og de forskellige borgergrupper samt den
reelle videnopsamling, det er virksomhedernes reelle produkt
efterfølgende. Det er her den store værdi ligger, siger Søren
Møller Parmar-Sielemann.
Springbræt til test i stor skala
Syddansk Sundhedsinnovation har som del af Patient@home
udarbejdet en behovsafklaring for IntelligentLIFE i
socialpsykiatrien. Næste skridt er at teste løsningen i praksis. De
første test-steder er udpeget i Patient@home-regi, men for at prøve
løsningen af i større skala, har Life-Partners og ANYgroup
yderligere søgt midler i Tryg Fonden sammen med sammen med CoLab
Recovery & Rehab og Region Hovedstaden, og forventer at starte
yderligere test op i 2017.
- Vi ser tit, at Patient@home er en god platform, og et
springbræt, for at søge yderligere midler. For man har sin basis på
plads: man har lavet en behovsafklaring; man har folk med inde
over, som har kvalificeret det; og man har nogen med som har
forpligtet sig til det i forvejen. Det er ikke bare en fiks ide.
Der er nogle rammer, der er sat op, som andre også tror på, siger
Søren Møller Parmar-Sielemann.
Optimering af indsatser
Næste fase bliver, at hjælpe kommunerne med at måle på de
indsatser de laver. Med sammenkørselen af data kan IntelligentLIFE
give kommunerne et nyttigt værktøj til både at optimere og se
effekterne af deres indsatser.
- Hvis de ændre på medicinen, vil man kunne fortælle dem,
hvilken indflydelse det har på folks hverdag. Hvis folk får det
dårligt i eget hjem, og måske skal genindlægges, så kan vi måske
se, at de er ved at få det dårligt. Det er næste skridt. Et helt
produkt for sig, hvor den her vidensopsamling og videngenerering
kan dokumentere kommunernes erfaringer - og måske sælges videre til
andre kommuner, siger Søren Møller Parmar-Sielemann.