Syv step til den perfekte pitch

 
Syv step til den perfekte pitch
7. november 2013
Welfare Tech giver gode råd til den gode elevator-tale, som præsenterer og sælger dit koncept eller produkt.

Vi kender det alle, når præsentationen af et nyt produkt drukner i komplicerede, inspirerende budskaber om tekniske data. Vi kender det også, når et produkt kort og præcist bliver præsenteret og overbeviser os om produktets indhold og nytteværdi. Det sidste handler om det perfekte pitch, eller kunsten at kunne sælge sin ide eller produkt på meget kort tid.

 

Vicedirektør Morten Bierbaum fra Welfare Tech giver her 7 step til den perfekte pitch:

 

  1. Din baggrund: Præsenter kort dig selv og det firma du kommer fra. For at skabe troværdighed
  2. Problem: Beskriv problemet du/din løsning adresserer: Jo mere dramatisk jo bedre.
  3. Løsningen: Fortæl kort og helt centralt hvad løsningen gør.
  4. Business casen: Svar på hvordan du vil tjene penge på løsningen. Husk at der skal være tre vindere for succes: Institutionen, borgeren og de ansatte, der skal arbejde med løsningen.
  5. Køberen: Understreg hvem du ser som køberen. Den der får størst nytte af dit produkt.
  6. Differentiering: Hvordan er dit produkt forskelligt fra de andre på markedet.
  7. Vedvarende konkurrencemæssige fordel: Svar på spørgsmålet om, hvor svært dit produkt er at kopiere.


Slut af med at gentage problemet kort og at dit produkt vil kunne løse det.

 

Andre gode råd til den perfekte pitch

  • Kend dit koncept ned i mindste detalje: Hvis du er i tvivl om, hvad dit koncept går ud på, så vil din tilhøre også være det.
  • Kend dit publikum: Målret dine budskaber til de mennesker, der skal lytte til din pitch. Tag udgangspunkt i deres situation og deres behov.
  • Kend målgruppen for dit koncept: Udvis et godt kendskab til den målgruppe, som dit produkt henvender sig til. Vær i øjenhøjde med målgruppen.
  • Undgå ubrugelig information: Medtag kun information, der er relevant og giver mening for tilhøreren, og forsøg at koge pitchen ned til ét budskab.
  • Undgå lange PowerPoints og at læse op af dine PowerPoints: "Keep it simpel". Tilstræb kun et emne pr dias; max 20 ord og 6 afsnit pr dias; max 6 ord pr afsnit; undgå hele sætninger. Husk PowerPoint er et værktøj til præsentation, ikke selve præsentationen. Stå aldrig med ryggen til dit publikum.
  • Øvelse gør mester: Øv dig, forbered din tale og brug dit kropssprog til at vise engagement og begejstring.

 

For mere inspiration se Nick Hawtin: Den perfekte elevator-pitch

 

Bog: Jon Steel, Perfekt Pitch: the Art of Selling Ideas and Winnig New Business

 
Kontaktperson