14. december 2012
Patient@home blev officielt startet 1. marts 2012, og
ressourcerne i de første 10 måneder har primært været allokeret til
matchmaking og etablering af projektet.
- Det første halve år har handlet om at få projektets struktur
på plads, så partnerne har et ordentligt grundlag at arbejde på, og
er køreklar til at gå i gang. Det har særligt handlet om
matchmaking. Patient@home er en åben innovationsplatform, og der
har været fokus på at identificere behov og lave matchmaking mellem
de fire partnertyper vi har med i projektet (virksomheder,
forskere, sundhedsfagligt personale og patienter/borgere, red.),
fortæller Louise Skovborg Just, der er sekretariatsleder for
Patient@home.
Målet har været at få identificeret partnervirksomhedernes
interesseområder og få dem matchet med behovene i
sundhedssektoren.
Ved kick off-mødet i juni 2012 meldte partnervirksomhederne sig
ind på 5 forskellige workshops, ét for hvert af projektets fem
innovationsspor: Rehab, Monitoring, Care, IKT & Knowledge
Management . Her fik de den første dialog med forskerne, som på
forhånd var indplaceret på innovationssporerne. Efterfølgende har
innovations- og arbejdspakkelederne kontaktet og fulgt op på de
virksomheder, der signalerede interesse for deres specifikke
område, med henblik på at få dem matchet præcist i forhold til
projektets aktiviteter.
- Det har handlet om dialog med de oprindelige virksomheder i
ansøgningen, og få dem placeret ind, så de faktisk kan begynde at
arbejde med noget. Det begynder at blive tydeligere, hvad det er,
de har interesse for, og hvem, der faktisk har noget viden i
projektet, som de er interesserede i at få, fortæller Louise
Skovborg Just.
Formelt samarbejde fremmer dialog
Fremadrettet vil der blive større fokus på at få nye virksomheder
og partnere med i Patient@home og igangsætte konkrete aktiviteter i
innovationssporene. Konsortiemødet den 6. november 2012 var den
første fælles aktivitet, hvor projektpartneren fik en samlet
præsentation af innovationssporerne, og hvilke aktiviteter, der er
igangsat i de forskellige grupper.
- Konsortiemøderne afholdes fremadrettet to gange årligt. Formålet
er at fremme den interne videndelingen i Patient@home. Derfor er
møderne også alene forbeholdt projektets partnere; dem som har
underskrevet samarbejdsaftaler, så man har afklaret rettigheder,
der gerne skulle gøre, at der bliver en åben dialog om, hvad der
foregår, og hvilke ideer og input man har, siger Louise Skovborg
Just, der fremadrettet typisk vil være den person, som tager den
første kontakt til nye partnere.
Lukker nye partnere ind
En væsentlig del af opstartsarbejdet i Patient@home har
organisatorisk været at få samarbejdsaftalerne med de oprindelige
partnere i projektet på plads. Frem til 1. september 2012 har de 28
partnere fra ansøgningen haft mulighed for at kommentere og
godkende samarbejdsaftalen og hele samarbejdsgrundlaget i
Patient@home. Det har derfor heller ikke været muligt at lukke nye
partnere ind før efter 1. september 2012, hvor aftalegrundlaget var
på plads. Nye partnere optages naturligvis på samme betingelser,
som de oprindelige 28 partnere.
Deltagelse med og uden samarbejdsaftale
Virksomhedspartnerne i Patient@home inddeles i to grupper.
Den ene gruppe er de virksomheder, som aktivt deltager i
prototype- eller produktudviklingen. Gruppen udgøres i
udgangspunktet af de 28 oprindelige partnere, hvoraf 20 har
underskrevet en samarbejdsaftale. Nye virksomheder kan komme med i
denne gruppe, hvis de vil lægge medfinansiering, svarende til
500.000 kr. for små virksomheder og 3 mio. kr. for store
virksomheder.
- Det kræver et vist aktivitetsniveau for at komme ind. Det er
ikke bare for at lytte med og skabe netværk. Det er et spørgsmål
om, at du matches konkret ned i nogle aktiviteter og er indstillet
på at lægge nogle udviklingstimer der. I denne kategori har vi ikke
nogen krav på, hvor mange virksomheder, der skal ind. Det
væsentligste er, at vi får tilknyttet en række aktive og relevante
virksomheder, siger Louise Skovborg Just.
Den anden gruppe tæller virksomheder, der deltager i forskellige
videndelingsaktiviteter i Patient@home. Der er tale om offentlige
møder og netværksaktiviteter, som alle kan deltage i.
- Vi har en målsætning om at få kontakt til ca. 500
virksomheder, som skal deltage i forskellige
videnspredningsaktiviteter. Det kan være besøg i Teknologisk
Instituts CareLab, business seminar med Welfare Tech, trend- og
udenlandsrejser, som tager udgangspunkt i konkrete ting, man har
arbejdet med i projektet, reality check-møder med RoboCluster, hvor
der bliver nedslag i de igangværende aktiviteter omkring, hvad der
sker, og om vi er på rette kurs, siger Louise Skovborg Just.
De 500 virksomheder i denne gruppe skal ikke indgå
samarbejdsaftaler, men bliver en del af et netværk. Et netværk, der
vil bygge oven på eksisterende, nationale netværk, som findes under
Teknologisk Institut, Delta, Welfare Tech, RoboCluster,
Ideklinikken, mfl.
Næste skridt i Patient@home er at alle
innovationsarbejdspakkelederne får afsluttet, deres besøgsrundes
hos alle virksomhederne og igangsætter konkrete
udviklingsaktiviteter.
Har du spørgsmål eller er du interesseret i at blive del af
projektet kan du kontakte sekretariatsleder Louise Skovborg Just,
på just@mmmi.sdu.dk