Smart Innovation Management

 
Smart Innovation Management
27. juni 2014
Skærp din innovationside og optimer forretningsmodellen så dit produkt eller service får succes på markedet med en unik model, specielt udviklet til Patient@home.

Projektledelsen i Patient@home har bedt Kevin Dean, der er medlem af Patient@homes Advisory Board, om at udvikle en metode til "Smart Innovation Management". Ønsket er at give projektpartnerne i Patient@home et brugbart værktøj til at designe, administrere, præsentere og implementere innovative produkter og services med en bæredygtig forretningsmodel.

 

Metoden skal bane vejen for, at de udviklingsprojekter, der søsættes i Patient@home bliver konkurrencedygtige på markedet.

 

- Vi har ikke kun kigget på Patient@home som en samling af individuelle projekter. Vi har også kigget på porteføljen af projekter. Målet er, at porteføljen som helhed bliver så succesfuld som mulig, med så stor gennemslagskraft som mulig. Metoden er også et værktøj til at tjekke forretningsplaner i de individuelle projekter, uanset hvor I er i jeres forsknings- og udviklingscyklus. Og den vil gøre opmærksom på, hvad folk, som skal investere i eller købe jeres innovation, vil kigge efter, fortæller Kevin Dean.

 

Kevin Dean har mange års erfaring inden for sundhedsinnovation og blev i 2013 nomineret som en af verdens førende innovatører inden for området. Smart Innovation Management-metoden er skabt på baggrund af Kevin Deans erfaringer med udvikling og salg af sundhedsløsninger, og den er eksklusivt stillet til rådighed for Patient@homes projektpartnere.

 

Projektpartnerne i Patient@home fik en introduktion til metoden på konsortiemødet den 22. maj 2014. Alle Patient@home virksomheder har efterfølgende fået tilsendt materialet på mail (25. juni 2014) sammen med opfølgningen og præsentationen fra konsortiemødet.

 

Kevin Dean vil desuden stå til rådighed for en individuel gennemgang af metoden i forhold til konkrete projekter ved en seance den 3. og 4. september 2014 i Odense. Yderligere detaljer og booking af tid til gennemgang kan bestilles hos Louise Skovborg Just, just@mmmi.sdu.dk, T. +45 6011 2741.

 

Smart Innovation Management-metoden

Smart Innovation Management-metoden er opbygget som et "spreadsheet" (regneark) med 10 overordnede emner, som en udvikler bør forholde dig til.

 

1. Forretningstype

2. Missions kritikalitet

3. Risikoprofil

4. Brugerprofil

5. Innovations type

6. Modenhedsgrad

7. Nytteværdi

8. Menneskelige netværk

9. Sammenfaldende interesser

10. Innovationsplatform

 

Til hvert emne hører nogle detaljerede spørgsmål, der hjælper dig med at vurderer din innovations betydning og effekt. Der er tale om forhold som Kevin Dean vurderer, er afgørende at sætte fokus på, baseret på hans mange årige erfaringer. Ud fra besvarelserne giver spreadsheetet dig en score, som giver forslag til yderligere en række spørgsmål, du som udvikler bør forholde dig til i forhold til din forretning, dit produkt og din marketingplan.

 

- Innovation er komplekst, ikke kompliceret. Det er typisk vanskeligt for andre at forstå din innovation, også selv om de tror de gør det. For at skabe den grundlæggende forståelse skal innovationen styres og administreres, som et hvert andet mission-kritisk emne. Du skal kende din innovationens profil, netværket den appellerer til og innovationsplatformen den skal spredes gennem, for at kunne sælge ideen videre til investorer og kunder. Det åbner markedspladsen for dig og gør transformeringen fra én kunde til den næste, fra én industri til den næste meget nemmere, siger Kevin Dean.

 
KontaktpersonLouise 
                Skovborg Just

Louise  Skovborg Just

Sekretariatsleder i Patient@home


Syddansk Universitet, Mærsk Mc-Kinney Møller Instituttet

Email:  LOADEMAIL[just]DOMAIN[mmmi.sdu.dk]