27. juni 2014
Projektledelsen i Patient@home har bedt Kevin Dean, der er
medlem af Patient@homes Advisory Board, om at udvikle en metode til
"Smart Innovation Management". Ønsket er at give projektpartnerne i
Patient@home et brugbart værktøj til at designe, administrere,
præsentere og implementere innovative produkter og services med en
bæredygtig forretningsmodel.
Metoden skal bane vejen for, at de udviklingsprojekter, der
søsættes i Patient@home bliver konkurrencedygtige på markedet.
- Vi har ikke kun kigget på Patient@home som en samling af
individuelle projekter. Vi har også kigget på porteføljen af
projekter. Målet er, at porteføljen som helhed bliver så succesfuld
som mulig, med så stor gennemslagskraft som mulig. Metoden er også
et værktøj til at tjekke forretningsplaner i de individuelle
projekter, uanset hvor I er i jeres forsknings- og
udviklingscyklus. Og den vil gøre opmærksom på, hvad folk, som skal
investere i eller købe jeres innovation, vil kigge efter, fortæller
Kevin Dean.
Kevin Dean har mange års erfaring inden for sundhedsinnovation
og blev i 2013 nomineret som en af verdens førende innovatører
inden for området. Smart Innovation Management-metoden er skabt på
baggrund af Kevin Deans erfaringer med udvikling og salg af
sundhedsløsninger, og den er eksklusivt stillet til rådighed for
Patient@homes projektpartnere.
Projektpartnerne i Patient@home fik en introduktion til metoden
på konsortiemødet den 22. maj 2014. Alle Patient@home virksomheder
har efterfølgende fået tilsendt materialet på mail (25. juni 2014)
sammen med opfølgningen og præsentationen fra konsortiemødet.
Kevin Dean vil desuden stå til rådighed for en individuel
gennemgang af metoden i forhold til konkrete projekter ved en
seance den 3. og 4. september 2014 i Odense. Yderligere detaljer og
booking af tid til gennemgang kan bestilles hos Louise Skovborg
Just, just@mmmi.sdu.dk, T. +45 6011 2741.
Smart Innovation Management-metoden
Smart Innovation Management-metoden er opbygget som et
"spreadsheet" (regneark) med 10 overordnede emner, som en udvikler
bør forholde dig til.
1. Forretningstype
2. Missions kritikalitet
3. Risikoprofil
4. Brugerprofil
5. Innovations type
6. Modenhedsgrad
7. Nytteværdi
8. Menneskelige netværk
9. Sammenfaldende interesser
10. Innovationsplatform
Til hvert emne hører nogle detaljerede spørgsmål, der hjælper
dig med at vurderer din innovations betydning og effekt. Der er
tale om forhold som Kevin Dean vurderer, er afgørende at sætte
fokus på, baseret på hans mange årige erfaringer. Ud fra
besvarelserne giver spreadsheetet dig en score, som giver forslag
til yderligere en række spørgsmål, du som udvikler bør forholde dig
til i forhold til din forretning, dit produkt og din
marketingplan.
- Innovation er komplekst, ikke kompliceret. Det er typisk
vanskeligt for andre at forstå din innovation, også selv om de tror
de gør det. For at skabe den grundlæggende forståelse skal
innovationen styres og administreres, som et hvert andet
mission-kritisk emne. Du skal kende din innovationens profil,
netværket den appellerer til og innovationsplatformen den skal
spredes gennem, for at kunne sælge ideen videre til investorer og
kunder. Det åbner markedspladsen for dig og gør transformeringen
fra én kunde til den næste, fra én industri til den næste meget
nemmere, siger Kevin Dean.