31. marts 2016
Robotic Ultrasound er for nylig blevet partner i Patient@home.
Med bistand fra blandt andet Teknologisk Institut arbejder
virksomheden på at skabe en løsning, som lader en robotarm holde en
ultralydsscanner.
Det er en stor fordel for ultralydsoperatøren. Traditionel
ultralydsscanning er en hård belastning for operatøren, som skal
bruge mange kræfter på at trykke scanneren hårdt mod patientens
krop og samtidig holde scanneren stille for at få tydelige
scanningsbilleder.
Robotarmen betyder mindre
belastning
Ved at bruge en robotarm til at holde ultralydsscanneren bliver
den menneskelige operatør mindre belastet og kan foretage flere
scanninger. Via et joystick kan operatøren styre robotarmen og
foretage en ultralydscanning på niveau med en "normal" scanning.
Joysticket har tre motorer og formidler den modstand, robotarmen
møder, så ultralydsscanneren kan bevæges sikkert rundt på
patientens krop.
- Forestil dig en robotarm, der skal scanne en gravids mave. Det
er på mange måder en grænseoverskridende løsning, men et fantastisk
eksempel på, at den teknologiske udvikling nu er så langt, at de
allernyeste robotløsninger kan fungere i nær kontakt og i samspil
med mennesker, siger Tobias Theodorus Perquin, konsulent ved
Teknologisk Institut.
Der er også et andet vigtigt aspekt ved Robotic Ultrasounds
løsning: Den kan bruges på afstand via en internetforbindelse. I et
land med store geografiske afstande, som fx Grønland eller Norge,
kan en højtspecialiseret ultralydsoperatør scanne en patient uden,
at vedkommende skal transporteres længere end til nærmeste
ultralydsrobot. Det skåner patienten og sparer
transportomkostninger i sundhedsvæsenet.
Scanner på plejecenter
På sigt er det tanken, at robotscannere også skal kunne placeres
på plejecentre, så de ældre slipper for at skulle transporteres til
nærmeste hospital for at blive scannet.
Løsningen støttes af Patient@home og er stadig i
udviklingsfasen. Den skal både på produkt- og softwareniveau opnå
CE-mærkning som medicinsk udstyr, før den kan introduceres på
markedet, og netop nu søger Robotic Ultrasound efter den rette
robotarm, der lever op til og dokumenterer overholdelse af krav til
medicinsk udstyr. Virksomheden forventer, at løsningen kan nå
markedet i løbet af 2017.
- Jeg er med i Patient@home for at skabe netværk og relationer
og for at få kontakt til brugere og indkøbere i det offentlig
sundhedsvæsen. Derudover er Patient@home også en god platform til
at få eksponeret produktet over for sundhedssektoren, siger Søren
Pallesen, partner i Robotic Ultrasound.