5. december 2016
Når ældre mennesker, som er vant til at klare sig selv, bliver
ramt af et hoftenært brud på grund af osteoporose (knogleskørhed),
svarer det til en form for livskrise udløst af en livstruende
sygdom. De psykologiske konsekvenser og frygten for fremtiden er så
alvorlige, at den ældre ikke formår at bearbejde og huske de mange
informationer, som det sundhedsprofessionelle personale forsøger at
formidle.
Netop opdagelsen af, at de ældre hoftebrudspatienter havner i en
livskrise, var med til at dreje et Patient@home projekt om
telemedicin til patienter med hoftebrud. Projektleder Charlotte
Myhre Jensen er Ph.d. studerende og udviklingssygeplejerske ved
Odense Universitetshospital. Hun havde forventet, at patienterne
ville efterspørge håndfast teknologi som en faldsensor, et
kaldeapparat eller en "hotline" til sygehuset efter udskrivelsen. I
stedet efterspørger patienterne empati og individualiseret viden
til at kunne klare deres hverdag og rehabilitering efter
hoftebruddet.
- Vi er dygtige til den kirurgiske behandling af denne
patientgruppe. Men patienterne er kun indlagt få dage, og de er
sårbare og slet ikke i stand til at rumme information, når
personalet prøver at klæde dem på til genoptræningen og deres
fremtidige liv. De har fået et chok og har fået deres krops
skrøbelighed helt ind på livet, siger Charlotte Myhre Jensen, Ph.d.
studerende og udviklingssygeplejerske i Odense
Universitetshospital.
Accelererede patientforløb presser formidlingen
Projektet er delt op i tre faser: behovsafdækning, udvikling og
test samt pilottest og evaluering. Det var i behovsafdækningen, at
Charlotte Myhre Jensen blev opmærksom på patienternes
informationsbehov. De accelererede, systematiserede patientforløb
med kort tids indlæggelse er en stor udfordring for personalet,
fordi der er så kort tid til at klæde patienterne på til deres
fremtidige liv i eget hjem.
- Patienterne giver udtryk for at være utrygge og siger, at de
mangler information. Det er tankevækkende, for det er jo netop
information, de sundhedsprofessionelle forsøger at formidle både
mundtligt og skriftligt. Vi bliver derfor nødt til at tænke nyt i
vidensformidlingen i fællesskab - både patienter, pårørende og
sundhedsprofessionelle, siger Charlotte Myhre Jensen.
Der er store negative helbredsmæssige konsekvenser, hvis ældre
efter et hoftebrud ikke kommer i gang igen efter operationen. Der
er mange følgesygdomme og overdødelighed i patientgruppen. Det er
ganske livsfarligt for dem at blive inaktive.
Nu er projektet gået ind i anden fase, som handler om at få
udviklet og testet en løsning. Efter drejningen af projektets fokus
har Charlotte Myhre Jensen valgt at samarbejde med virksomheden
MedWare, der arbejder med platformen MitForløb, som Region
Syddanmark bruger. De er specialister i digitale platforme til
formidling af information.
Slutbrugerne er med
Charlotte Myhre Jensen arbejder ud fra et princip om
Participatory design, det vil sige, at løsningen skal udvikles
sammen med slutbrugerne.
- Det "nye" sort inden for sundhedsvæsenet er brugerinddragelse,
og med mit design, er det mine brugere, der suverænt bestemmer,
hvilken vej jeg skal gå. Det er også en lidt skræmmende måde at
udøve forskning på, men det giver et fantastisk ejerskab hos de
mennesker, der skal bruge vores løsning fremover, siger Charlotte
Myhre Jensen.
Hun ved derfor endnu ikke, hvordan den endelige løsning kommer
til at se ud udover, at det bliver en teleløsning under MitForløb.
Løsningen skal kunne hjælpebåde patienterne og fagpersonalet med at
få de rigtige informationer formidlet. Det kan være animationsvideo
om patientforløbet, individuelle videoer med øvelser, viden om at
forebygge nye fald eller vigtige kostråd. Det endelige indhold
bliver besluttet sammen med patienter ud fra fokusgrupper og
workshop.
Osteoporose er i fokus
Fase to i projektet forventes afsluttet i midten af 2017, og
herefter vil løsningen bliver pilottestet. Samtidig indgår
projektet i en portefølje af projekter, der arbejder med patienter,
der lider af osteoporose.
- Knogleskørhed er en sygdom, som ikke kan kureres, men hvor der
også er stort potentiale for at kunne skabe livskvalitet ved at
tilbyde sundhedsløsninger i eget hjem. Derfor har vi i en række
Patient@home-projekter fokus på knogleskørhed fra den tidlige
diagnose til rehabilitering, siger Søren Møller Parmar-Sielemann,
seniorkonsulent i Welfare Tech.
Læs også
Mobil sundhedsteknologi til kvinder med knogleskørhed
Læs også
Mobil sundhedsteknologi skal støtte borgere med sammenfald i
ryggen