19. marts 2015
Mange af projekterne i Patient@home kræver årelang forskning og
tæt samarbejde mellem flere parter. Det ses fx i projektet 'Hospital
Hjemme', som kræver flere års planlægning og eksekvering af
test, inden der kan drages konklusioner og konkrete løsninger
foreligger. En anden gruppe projekter i Patient@home går under
navnet Fast Track-projekter. Som navnet antyder er disse projekter
kendetegnet ved, at de hurtigt kan igangsættes og ikke mindst
gennemføres. Typisk tager hele projektforløbet kun 3-6 måneder.
- Med Fast Track-projekterne går det meget hurtigt med at få
prøvet teknologierne af. På få måneder kan vi afgøre, om det giver
den effekt eller gevinst, som vi tror, forklarer Claus Duedal
Pedersen, chefkonsulent på Odense Universitetshospital OUH, der er
projektleder for Fast Track-projekterne.
Fast Track-projekterne bliver styret fra Odense
Universitetshospital, hvor størstedelen af testsene også bliver
foretaget. Kendetegnende for projekterne er, at de relativt let kan
igangsættes med henblik på hurtigt afklaring og brugbare
resultater.
Projekterne kan have været i gang i længere tid i et andet regi;
fx som et længerevarende forsknings- eller udviklingsprojekt, men
som nu mangler det sidste skub til egentlig implementering. De kan
også bygge på teknologier, som allerede er implementeret og testet
inden for et område, og hvor der er en formodning om, at de kunne
give gode resultater inden for andre områder i sundhedsvæsenet.
Endelig kan der være tale om helt nye teknologier, hvor Odense
Universitetshospital får mulighed for at gennemføre hurtige
pilottests og få en vurdering af potentialet i teknologien.
Varierende størrelsesforhold
Omfanget og kompleksiteten af Fast Track-projekterne kan variere
meget. Nogle af dem er mindre hurtige testforløb, som fx en netop
afsluttet test om klinisk brug af Google Glasses. I et forløb på
ca. et halvt år afdækkede projektet hurtigt fordele og ulemper ved
brug af Google Glasses (beskrivelse af projektet vil snarest være
at finde på www.patientathome.dk).
Andre projekter giver en hurtig afklaring på, om teknologien
fungerer i nye sammenhænge. Fx test af en "babykuffert" til
barselsforældre, som gjorde det muligt at fortage videokonference
mellem hjemmet og hospitalet. Teknologien stammede fra et andet
projekt med KOL-patienter (Kronisk Obstruktiv Lungesyndrom), og
testen viste allerede efter forsøg med 21 familier, at teknologien
og løsningen var for dyr i forhold til den helbredsmæssige gevinst,
og at behovet for denne type kontakt med sygehuset kun sjældent var
nødvendig. Med Fast Track-forløbet blev det relativt hurtigt
afklaret, at der ikke var potentiale for teknologien i den konkrete
sammenhæng, hvilket sparede både sygehuset og virksomheden bag
løsningen mange ressourcer på unødig forskning og tilpasning.
Læs resultaterne fra pilotprojektet om babykufferten her.
Helt tredje projekter er derimod større og mere komplekse. Det
kan både være i form af samarbejde mellem flere aktører eller pga.
en større gruppe borgere, der skal testes på. Ud over forskellen i
omfang af projekterne, er der også stor forskel på resultatet ved
projektets afslutning.
- Der er tre mulige konklusioner og videre forløb for
projekterne efter Fast Track-forløbet. Den ene er, at vi kan stoppe
fuldstændig, hvis det ikke var en god ide. Den næste er, hvis vi
kan se potentialet, men det mangler lidt, så bygger vi noget
forskning på. Fungerer det rigtig godt er tredje mulighed at køre
videre med den eksisterende teknologi, som den er, fortæller Claus
Duedal Pedersen.
Fra Fast Track til forskning
Et af de projekter, hvor potentialet var helt tydeligt, var et
Fast Track-forløb med patientkufferten fra Medisat til genoptræning
i eget hjem. I øvrigt den samme løsning, som ikke fungerede som
"babykuffert" til barselsforældre.
Læs projektbeskrivelsen her.
- I Fast Track-forløbet blev der gennemført et mindre antal
behandlinger for at prøve konceptet af, her viste det sig, at ideen
bag projektet var god, men den evidens, der kom ud af
pilotprojektet, var ikke tilstrækkelig. Derfor blev der koblet mere
forskning på, og der er nu ved at blive lavet et ph.d.-projekt om
løsingen, fortæller Claus Duedal Pedersen.
Formålet med ph.d.-projektet er at dokumentere patientkuffertens
kliniske effekt.
Der er indtil nu igangsat ni Fast Track-projekter i
Patient@home. hvoraf to stadig er aktive. Af de syv afsluttede Fast
Track-projekter blev to stoppet og ikke ført videre, to blev
defineret i et nyt projekt, hvor mere forskning blev koblet på,
mens de resterende teknologier nu er sat i drift på de afdelinger,
hvor de blev testet. Der kan stadig oprettes nye Fast
Track-projekter i Patient@home,
For yderligere information
Kontakt Claus Duedal Pedersen, Chefkonsulent på Odense
Universitetshospital, T. +45 2115 3578, claus.duedal.pedersen@ouh.regionsyddanmark.dk.