3. februar 2017
At få en nyretransplantation kan bedst sammenlignes med at få et
barn efter mange års forsøg. Man glemmer alle de hårde tider og
glædes blot over resultatet. Nyrepatienten tænker ikke længere over
den årelange ventetid, dialysen, operationen, komplikationerne og
de mange timer tilbragt på hospitalet.
Men efter transplantationen følger en tid, hvor patienten skal
være i tæt kontakt med sundhedsvæsenet. Helt op til fire
hospitalsbesøg hver uge afbryder hverdagslivet, og der er meget,
patienten skal lære, hvis den nye nyre skal holde længst
muligt.
Derfor er der et stort potentiale i at bruge teknologi til at
involvere patienten mere med en teknologisk løsning i patientens
eget hjem, så sygdomsforløbet bliver integreret bedre i hverdagen.
Et nyt projekt i Patient@home-regi er i gang med at afdække
mulighederne og skal via omfattende brugerinddragelse og moderne
sundhedsteknologi resultere i en ny måde at strukturere et
nyretransplantationsforløb på.
Grundig undersøgelse af praksis og
behov
Lige nu er projektets afklaringsfase ved at være afsluttet, og
næste skridt bliver en række workshops i løbet af 2017. Patienter,
pårørende, fagpersonale, specialister og Nyreforeningen bliver
inddraget i at finde frem til en løsning, som kan opfylde
patienterne og deres familiers behov samt styrke deres samarbejde
med de sundhedsprofessionelle.
- Styrken i dette projekt er, at vi laver en grundig
undersøgelse af både den nuværende praksis og af patienternes
behov. Vi har ikke på forhånd lagt os fast på en løsning eller en
teknologi. Vi arbejder ud fra principperne om brugerinddragende
design, siger Charlotte Nielsen, Ph.d.-studerende ved Odense
Universitetshospital, OUH.
Tidligere har forskning på området oftest undersøgt en meget
afgrænset fase af nyretransplantationsforløbet.
Patient@home-projektet dækker derimod hele forløbet fra udredning
til tiden efter transplantationen. Typisk går der 3-4 måneder, før
en patient har lært at passe på nyren. Herefter har de mindre behov
for støtte.
- Der er høje krav til selvmonitorering efter operationen. Men
når først de har lært at holde øje med blodtryk, feber, væskeindtag
og så videre og kan reagere hurtigt, når nyren ikke har det godt,
kan de i højere grad klare sig selv, siger Charlotte Nielsen.
Charlotte Nielsen har i afklaringsfasen interviewet 19 patienter
både før og efter operationen og har fulgt 12 patienter til deres
udredning, indlæggelse og i tiden efter operationen. Formålet var
at samle viden om, hvordan det er at være nyrepatient og finde frem
til patienternes behov, som en teknologisk løsning kan opfylde.
Stor spredning i behov
Afklaringsfasen har blandt andet vist, at der er meget stor
spredning i patienternes behov. Nogle patienter er passive, mens
andre forventer at møde et system, der fungerer som en aktiv
sparringspartner. Men alle ønsker generelt involvering i en eller
anden grad.
- Derfor tyder det på, at vi skal lave noget, som muliggør
fleksible patientforløb, der kan skræddersyes og tilpasses til den
enkelte. Nyrepatienter er utroligt taknemmelige, når de får en
nyre, der virker, og vi kan byde dem næsten alt. Men det betyder jo
ikke, at vi ikke kan gøre vejen dertil nemmere, siger Charlotte
Nielsen.
Resultaterne fra afklaringsfasen skal diskuteres med en
fokusgruppe, der består af fire læger og fire sygeplejersker, der
alle har erfaring med nyretransplantationsforløbet. Først herefter
begynder arbejdet med at stable workshops på benene. Så indtil
videre er det helt uvist, hvilken form for teknologisk løsning, der
i sidste ende skal involvere patienterne og give dem bedre
forløb.
- Det er selvfølgelig både meget spændende og svært at
planlægge, når vi ikke på forhånd har fastlagt, om det fx skal være
en app, en telemedicinsk løsning eller noget helt tredje. Men det
er helt i Patient@homes ånd at lade brugere, fagprofessionelle og
forskere bidrage til at finde ud af, hvordan vi kan hjælpe
nyrepatienter med at være patient i eget hjem, siger Charlotte
Nielsen.
Læs mere om projektet her