16. september 2016
En positiv MAST-evaluering er en vigtig vurdering, når en
virksomhed vil udvikle og introducere ny velfærdsteknologi til
markedet. Det er en internationalt anerkendt metode til evaluering
af effekter og konsekvenser af velfærdsteknologi, som undersøger
karakteristika, patientsikkerhed, klinisk effekt, patientens
oplevelse samt økonomiske, organisatoriske og sociokulturelle
aspekter.
Hvis MAST-evalueringen (Model for ASsessment of Telemedicin)
viser, at løsningen virker og øger patientens muligheder for at
være indlagt hjemme, kan en virksomhed bruge MAST'en til at
underbygge løsningens egenskaber over for kommuner og
hospitaler.
Læs mere Evaluer din
telemedicinske løsning
Et efterår i MAST-evalueringens tegn
I efteråret 2016 vil Teknologisk Institut gennemføre
MAST-evalueringer med flere virksomheder, der har udviklet
løsninger i Patient@home heriblandt et system fra virksomheden
MediComb, der er målrettet medicininformation i kommunal pleje.
Læs mere Glostrup
Kommune tester MediCombs informationssystem
Randi Villebro Jørgensen, seniorprojektleder i Teknologisk
Institut, fører virksomhederne sikkert igennem
Patient@home-forløbet med test og produkttilpasninger, som
afsluttes med en MAST:
- De færreste virksomheder har tiden og ressourcerne til selv at
vurdere, hvilket potentiale deres løsning her. Med en
MAST-evaluering får virksomhederne en vurdering af, om løsningen
virker og, om der er et behov for den på markedet. Samtidig kan de
trække på en lang række specialister og faggrupper i Patient@home
til at videreudvikle deres løsning på baggrund af MAST'en, siger
Randi Villebro Jørgensen.
MAST-evalueringen er en integreret del af Patient@home's
innovationsmodel. Partnervirksomhederne kan desuden få foretaget
markedsvalideringer på eksportmarkeder samt et 'reality check'. Her
får virksomhederne en tværfaglig sparring fra et ekspertpanel ud
fra de konklusioner, som evalueringen nåede frem til.
Virksomhederne får feedback på, hvordan de kommer videre med deres
løsning og forretningsstrategi, så de sikrer, at løsningen når et
niveau, der gør dem attraktive for sundhedssektoren.
Læs mere Reality Check giver boost til
projekter i Patient@home
Sundhedsvæsenet kræver dokumentation
Mange aktører inden for sundhedsvæsenet fx hospitaler kræver i
dag dokumentation, før de investerer i en ny telemedicinsk løsning,
så de kan sikre sig en dybdegående forhåndsviden om løsningens
problematikker, forandringer og effekter:
- Helt grundlæggende er det fornuftigt, at vi sikrer, at
sundhedsvæsenet kun investerer i løsninger, der virker. Med en MAST
kan vi vurdere, om en løsning fx frigiver fagpersonalets tid eller
giver borgeren en bedre livskvalitet, siger Randi Villebro
Jørgensen.
Hvis din virksomhed arbejder med velfærdsteknologiske løsninger,
og du er interesseret i at vide mere om mulighederne i
Patient@home, kan du kontakte seniorprojektleder Randi Villebro
Jørgensen, Teknologisk Institut, på rvj@teknologisk.dk eller T.
+45 7220 1596.