10. november 2014
Et af målene i Patient@home er at afdække, hvilke behov
sundhedssektoren har, så udviklingen af nye løsninger fra spids
målrettes mod at løse reelle og konkrete kliniske udfordringer.
Klinisk arbejde omfatter alt, der involverer en borger som patient,
hvad enten det drejer sig om behandling på sygehuset eller om pleje
i eget hjem, hvor sygeplejersker i kommunalt-regi tager sig af
patienter. Alle projekter i Patient@home skal derfor have fokus på,
hvad de kliniske behov er, så løsningerne følger behovene og ikke
omvendt, at nye løsninger og teknologier definere behovene.
- Hidtil har det været sådan, at en ingeniør kom ind af døren
med en prototype, som han gerne ville have ud i sundhedsvæsenet. Vi
vil gerne vende det om og spørge: Hvad er de kliniske behov? Og så
udvikle prototyper ud fra dem, forklarer Susie Wagner Bondorf, der
er senior projektchef i Welfare Tech og projektleder i
Patient@home.
Konkrete kliniske behov
Fremtidens sundhedsvæsen ventes at indeholde 20-30 % færre
patientsenge og 10 - 20 % færre medarbejdere om få år. Samtidig
bliver der flere ældre, flere kronikere og flere patienter med
komplekse sygedomme. Derfor er det vigtigt, at der fremstilles
effektive løsninger, som tager fat i kerneudfordringerne i de
kliniske opgaver og derved imødekommer de udfordringer, der helt
konkret er.
- Ved at tage udgangspunkt i de erkendte kliniske behov vil vi
sikre, at der er et reelt marked for løsningerne i den anden ende
og dermed mulighed for, at de hurtigere kommer ud og skaber
resultater. Derfor skal vi finde frem til, hvilke helt konkrete
kliniske behov, der er, forklarer Susie Wagner Bondorf.
Når først de kliniske behov er afdækket, består opgaven i at se
på hvilke værktøjer, der skal bruges til at løse dem. Det er en
proces, som i Patient@home vil ske i et samarbejde mellem Welfare
Tech og leverandører, der kan målrette nye løsninger på nye
måder.
- Vi skal tale med leverandører om, hvordan vi løser de
problematikker, der helt konkret er. Vi skal finde ud af, hvordan
vi får omsat det til løsnings- og forretningsdesign, som kan
kommercialiseres. Vi hjælper dem med processerne, det er Welfare
Techs vare, fortæller Susie Wagner Bondorf.
To spor
Susie Wagner Bondorf peger på to forskellige spor, der skal
anvendes i processen med at identificere, hvilke kliniske behov der
er.
- Det ene spor er det kommunale. Her afdækker vi de behov, der
på det kommunale plan i sundhedssektoren. Sammen med Public
Intelligence har vi netop afholdt en workshop, der kom rigtig langt
i den proces, fortæller Susie Wagner Bondorf.
Læs mere om workshoppen 11 konkrete behov i kommunerne
[LINK]
Det andet spor foregår på det regionale plan. Her er det de
kliniske behov på sygehusene der er i centrum. Herunder ligger også
de behov, der opstår i forbindelse med at holde patienter længst
muligt i eget hjem.
Fremadrettet ser Susie Wagner Bondorf gerne, at der også
afholdes workshops i samarbejde med Syddansk Sundhedsinnovation,
som vil sætte fokus på de kliniske behov er på det spor.
For yderligere information
For yderligere information kontakt Susie Wagner Bondorf, senior
projektchef i Welfare Tech og projektleder i Patient@home T. +45
2494 7270, swb@welfaretech.dk.