25. juni 2014
Spørgeskemaer, smartphones og hjertekarsygdomme. Selvom det
lyder som tre vidt forskellige ting, kan de i fremtiden sammen være
med til at forlænge patienters liv, øge deres livskvalitet og
nedbringe antallet af hospitalsindlæggelser.
Det skal ske gennem en ny web-baseret løsning, som vil gøre det
muligt for patienter med hjertesvigt og deres behandlere at
overvåge ændringer i patientens symptomer og livskvalitet. Ved en
forværring af patientens symptomer kan der gribes ind i tide i form
af ændret behandling. Bag projektet, der er del af Patient@home,
står Susanne Pedersen, som er professor i kardiovaskulær psykologi
ved Institut for Psykologi på Syddansk Universitet og tilknyttet
Kardiologisk Afdeling på Odense Universitetshospital. Hun ser et
stort potentiale i et øget fokus på området.
- I og med at befolkningen lever længere, er der større risiko
for kroniske sygdomme som fx hjertekarsygdomme og multimorbiditet.
Hjertesvigt, der er slutstadiet på de fleste hjertesygdomme, har
været i eksplosion i antallet af tilfælde de seneste år, fortæller
Susanne Pedersen.
Til trods for forbedrede behandlingstilbud er prognosen for
overlevelse stadig relativ dårlig for disse patienter, og
hospitalsindlæggelserne er hyppige.
- Hjertesvigt er en kompleks sygdom, som kræver, at patienter
tager deres medicin, følger visse livsstilsråd og er opmærksomme på
deres generelle sundhedstilstand. Og også at de kontakter deres
læge, hvis deres helbred forværres, forklarer Susanne Pedersen.
Patienten i centrum
Projektet handler konkret om udviklingen af en web-baseret,
interaktiv platform, som gør patienter i stand til selv at holde
øje med deres helbredstilstand, samt en evaluering af de kliniske
og økonomiske effekter af den nye løsning.
Via den web-baserede platform udfylder patienten et
standardiseret spørgeskema, som måler patientens aktuelle
sundhedsstatus og angiver om patienten er i en 'farezone'
sammenlignet med tidligere målinger, ligesom lægen kan følge med
elektronisk. Hvis patienten ser, at der er sket en forværring af
tilstanden, kan han/hun tage kontakt til sygehuset og få den
fornødne hjælp. Tager patienten ikke kontakt, vil lægen foretage
opkaldet, så patienten ikke bliver ladt i stikken.
- Gevinsten for patienten ved den her løsning er, at de lærer at
genkende og agere på ændringer, har mere information om deres egen
sygdom, og derved bliver aktive deltagere i håndteringen. Endvidere
kan de, hvis de føler, at det ikke går så godt, tage et tjek. Alt i
alt vil patienterne føle, at de har mere kontrol over deres eget
liv og sygdom, forklarer Susanne Pedersen.
Ved at give patienten mulighed for selv at rapportere og følge
deres egen sygdom forventes det, at en forværring i patientens
hjertesvigt vil blive opdaget, inden det er for sent. Derved kan
hjertesvigts-teamet handle præventivt i stedet for efter skaden er
sket, ligesom behandlingstilbuddet kan skræddersys til den enkelte
patient.
- Hvis man kan undgå indlæggelser ved at være mere opmærksom,
vil det være en besparelse for sundhedsvæsenet. Ud over det rent
økonomiske vil patienter formentlig også blive mere tilfredse med
den behandling, de får, idet en forværring i deres sundhedstilstand
kan lede til en fælles beslutningstagen omkring videre behandling
med hjertesvigts-teamet, forklarer Susanne Pedersen.
Effektmåling før implementering
Den web-baserede platform er fortsat under udvikling i
samarbejde med slutbrugerne - hjertesvigtspecialister og patienter
- og CGI. Pt. arbejder udviklerne på, at løsningen skal virke på
tværs af tablets, smartphones og computere. Den skal også kunne
inddrage både patient, pårørende og lægefagligt personale, så alle
kan aflæse data og følge med i udviklingen.
En ting er dog færdigudviklingen af løsningen. En anden ting er
den effekt løsningen har. Og den skal klarlægges før produktet er
markedsklar og parat til at blive implementeret.
- Før det her bliver implementeret er der mange skridt i
processen. Et er, at lige meget hvor glade både patienter og læger
er for løsningen, så skal den også have en effekt. Hvis det skulle
vise sig, at det ikke leder til tidlig opsporing af forværring i
sygdommen og forbedrede vilkår for patienterne, så vil det ikke
give mening at implementere det, siger Susanne Pedersen.
Hun forventer dog, at dette er tilfældet, og at løsningen vil
kunne være en del af fremtidens behandlingstilbud til patienter med
hjertesvigt og måske også kunne bruges i andre patientgrupper med
anden kronisk sygdom.
Mere information
Kontakt Susanne Pedersen, professor i kardiovaskulær psykologi
på Syddansk Universitet,
T. +45 6550 7992, sspedersen@health.sdu.dk