23. september 2016
2.000 danskere bliver hvert år ramt af et knoglebrud i ryggen på
grund af knogleskørhed (osteoporose). Det kaldes et sammenfald, og
nogle gange bliver bruddet udløst af én forkert bevægelse.
Når først sammenfaldet er sket, kan det betyde akutte smerter,
tab af funktionalitet og nedsat livskvalitet. Samtidig ender mange
i en situation, hvor de opholder sig i deres hjem uden videre
behandling, pleje og støtte. Det skal et nyt projekt i regi af
Patient@home med titlen ' Digital hjælp til borgere med sammenfald
i ryggen' ændre på.
Viden og støtte via mobil sundhedsteknologi
Projektets mål er at skabe en mobil sundhedsteknologi til
mennesker over 60 år, der har sammenfald i ryggen. Teknologien skal
støtte patientgruppen i perioden efter sammenfaldet i forhold til
håndtering af smerter og fysisk aktivitet. Samtidig skal
teknologien formidle viden om sammenfald i ryggen, som på nuværende
tidspunkt er svært tilgængelig.
På den måde vil borgeren bliver rustet til bedre at kunne klare
sig selv og til at kunne forebygge komplikationer og nye
knoglebrud. Efter et sammenfald er der en øget risiko for nye brud
særligt i ryggen, og det gælder derfor om at stoppe en regulær
kaskade af knoglebrud.
- Vores vision er, at sundhedsteknologien kan forbedre
patienternes egenomsorg, handleevne og livskvalitet. Vi forventer
også, at teknologien kan anvendes på tværs af afdelinger,
hospitaler og sektorer samt på sigt hjælpe mennesker med andre
typer af kroniske sygdomme, siger Mette Juel Rothmann, klinisk
sygeplejeforsker i Odense Universitetshospital OUH.
Udviklingen af den mobile sundhedsteknologi sker i et tæt
samarbejde mellem borgere, der har oplevet sammenfald,
praktiserende læger, speciallæger, sygeplejersker og
fysioterapeuter fra Osteoporoseklinikken på Odense
Universitetshospital OUH og Kolding Kommunes Sundhedscenter,
Osteoporoseforeningen, Welfare Tech samt virksomheden MedWare.
Projektet er inddelt i tre faser og er netop gået ind i fase
2:
- Fase 1: Afdækning af patienternes behov og udfordringer i
perioden efter sammenfaldet
- Fase 2: Udvikling og design af forskellige løsninger. Den
bedste løsning pilottestes og justeres
- Fase 3: Undersøgelse af effekten af teknologien i et større
studie
Borgerne efterspørger mere støtte
Resultaterne fra 1. fase viser, at borgerne efterspørger støtte
i forhold til håndtering af smerter, fysisk aktivitet, viden om
osteoporose og den ændrede krop samt, hvordan fremtidige knoglebrud
kan forebygges.
Samtidig peger resultaterne i fase 1 på, at der mangler et
velbeskrevet og sammenhængende patientforløb for mennesker, der får
sammenfald. På nuværende tidspunkt bliver den enkeltes vej gennem
sundhedsvæsenet bestemt af den første sundhedsprofessionelle i
forløbet. Det betyder, at ikke alle får samme tilbud om behandling
og støtte.
Derfor vil der i fase 2 blive udviklet en løsning, der kan
understøtte kontakten mellem de enkelte sektorer i sundhedsvæsenet.
Det skal resultere i en mere enkelt og ensartet vej gennem
systemet. Samtidig skal løsningen kunne understøtte den enkeltes
behov for at tale med andre i samme situation og dele viden omkring
fx fysisk aktivitet og forebyggelse.
- Vores mål i fase 2 af projektet er kort sagt at udvikle en
løsning, som understøtter den enkelte i at håndtere perioden efter
sammenfaldet, således at vedkommende føler sig klædt på, er tryg
ved forløbet og får den nødvendige viden om osteoporose og
sammenfald, siger Mette Juel Rothmann.
Læs også Digital
hjælp til borgere med sammenfald i ryggen