19. maj 2016
Knogleskørhed, også kaldet osteoporose, er en overset kronisk
folkesygdom, som estimeres at have ramt en halv million danskere -
hvoraf under halvdelen ved det. Knogleskørhed anslås at koste
samfundet 11,6 mia. kr. om året. Over 40% af danske kvinder rammes
af sygdommen, hvoraf en ud af tre kvinder vil opleve et knoglebrud
som følge af sygdommen. Risikoen for et nyt brud stiger med 41-85%
i det efterfølgende årti.
Hvis diagnosen stilles, inden et knoglebrud opstår, efterlader
det kvinderne i en gråzone mellem at være syg og være rask, idet
sygdommen ikke giver nogle symptomer før bruddet. Samtidig stopper
knap 40% af patienterne med at tage medicin efter et halvt år på
grund af bivirkninger. Mange har et ønske om at tage vare på sig
selv og sygdommen for at kunne fortsætte med at leve et så normalt
liv som muligt. Meget af det kan de klare ved at leve
"knoglevenligt" og indtage mere kalk og D-vitamin.
Et tværfagligt samarbejde mellem sundhedsprofessionelle fra
Odense Universitetshospital OUH, forskere fra Syddansk Universitet,
praktiserende læger, Welfare Tech, virksomheden Mobile Fitness og
ikke mindst patienter arbejder i regi af Patient@home på at give
kvinderne det nødvendige værktøj.
Skærer ventetiden ned fra én måned til én
dag
Som systemet omkring en diagnose for knogleskørhed er bygget op
i dag, skal kvinderne vente op mod en måned på at få svar på deres
scanning efter, at deres praktiserende læge har henvist dem til en
knoglescanning på sygehuset.
- Vi arbejder på at udvikle en mobilapplikation, hvor kvinderne
kan se svaret af deres scanning allerede inden for 24 timer.
Samtidig vil applikationen via vejledning klæde den enkelte kvinde
på til den efterfølgende konsultation med lægen, så hun kan tage
aktiv del i at finde frem til den bedste, længerevarende behandling
for lige netop hendes sygdom. Knogleskørhed er nemlig ikke en
one-size-fits-all-sygdom. Det er individuelt, om det fx er en
kostændring, motion, medicinering eller et rygestop, der skal til,
siger Pernille Ravn Jakobsen, Center for Innovativ Medicinsk
Teknologi, Odense Universitetshospital, Syddansk Universitet.
- Det er vigtigt at understrege, at vi ikke taler om endnu en
mobilapplikation inden for sundhed, supplerer projektkollega
Benjamin Suhr fra Mobile Fitness, og fortsætter:
- Det er en bæredygtig platform, som kan integreres direkte
med patientjournalen, med hospitaler og med den almene praksis.
Platformen skal kunne udvikle sig med og målrette sig til den
enkelte patient. Den skal understøtte og fastholde en
adfærdsændring og samtidig åbne op for, at lægen kan følge med i
patientens fremskridt, samtidig med at løsningen lever op til alle
krav om datasikkerhed.
Potentialet for sundhedsvæsenet er stort. Patienter med
knogleskørhed har tre gange så mange henvendelser til
sundhedsvæsenet som den samlede befolkning.
Patienten får livskvalitet og kontrol
Men det er ikke en spareøvelse! Det handler om at give
patienterne mere livskvalitet og kontrol. Sundhedsvæsenet skal være
til for patienterne ikke omvendt. Mulighederne for at bruge
digitale værktøjer er i dag store, og mange værktøjer i denne
mobilapplikation kan genbruges til andre sygdomme fortæller
Pernille Ravn Jakobsen og Benjamin Suhr.
Der er også et internationalt vækstperspektiv. I virksomheden
Mobile Fitness, som står for udviklingen af mobilapplikationen,
forventer de at kunne kommercialisere applikationen som en del af
deres eksisterende sundhedsplatform til andre lande. Mobile
Fitness' målsætning er at skabe en bæredygtig og integreret
sundhedsplatform, der arbejder på tværs af sundhedsvæsnets aktører
og systemer. Og det møder stor interesse hos udenlandske
beslutningstagere.
- Her spiller det tværfaglige samarbejde i Patient@home en
central rolle, fordi vi engagerer alle involverede grupper i hele
sygdomsforløbet. Det giver en afgørende konkurrencefordel på det
internationale marked for sundhedsit, siger Benjamin Suhr.
Artiklen er bragt som debatindlæg i Altinget.dk, den 5. april
2016. Link til kilde