13. april 2016
Af Claus Duedal Pedersen, chefkonsulent på Odense
Universitetshospital (OUH) og arbejdspakkeleder i Fast Track i
Patient@home.
Mange af projekterne i Patient@home kræver omfattende forskning
og tæt samarbejde mellem flere parter. Det ses fx i projektet
Hospital Hjemme, som kræver flere års planlægning og eksekvering af
test, inden der kan drages konklusioner og konkrete løsninger
foreligger.
En anden gruppe projekter i Patient@home går under navnet Fast
Track. Som navnet antyder, er disse projekter kendetegnet ved, at
de hurtigt kan igangsættes og ikke mindst gennemføres. Typisk tager
hele projektforløbet kun 3-6 måneder. Fast Track-projekterne er
forankret i CIMT - Center for Innovativ Medicinsk Teknologi (OUH/
SDU), da OUH har både særlige muligheder og interesser i at bruge
Fast Track-projekterne i forhold til afprøvning og vurdering af
forskellige teknologier, der
kan ændre og optimere arbejdsgange.
Fokus i Fast Track-projekterne er ikke på udvikling af ny
teknologi, men derimod på afprøvning af teknologi i klinisk regi
eller i konkret implementering af teknologi med dokumenteret effekt
i den kliniske drift. Arbejdet med disse teknologier kan have
været i gang i længere tid i et andet regi; fx som et
længerevarende forsknings- eller udviklingsprojekt, men som nu
mangler det sidste skub til egentlig implementering. I disse
tilfælde betyder muligheden for at gennemføre et Patient@Home Fast
Track-projekt, at der tilføres ressourcer til yderligere klinisk
afprøvning, forskning og udvikling samt skaber grundlaget for en
beslutning om yderligere udvikling eller idriftsætning.
Fast Track-projekterne kan dog også bygge på teknologier, som
allerede er implementeret og testet inden for et område, og hvor
der er en formodning om, at de kunne give gode resultater inden for
andre områder i sundhedsvæsenet.
Endelig kan der være tale om helt nye teknologier, hvor OUH får
mulighed for at gennemføre hurtige pilottests og få en vurdering af
potentialet i teknologien, som fx med afprøvningen af Google
Glass-teknologien til visualisering og håndfri kommunikation.
Det grundlæggende koncept ved Fast Track er, at en (eller flere)
afdelinger finder en ny teknologi, som er relevant for
arbejdsgangene i afdelingen og vurderer det sandsynligt, at der kan
være enten kliniske, økonomiske eller patientmæssige gevinster
forbundet med løsningen.
På det grundlag igangsættes et mindre pilotprojekt typiske
omfattende få personaler og få patienter (20 - 30). Afprøvningen
gennemføres i løbet af kort tid, 2 - 3 måneder og følges af
en hurtige evaluering, der ganske vist afdækker alle domæner i
Patient@homes innovationsmodel, men som ikke har noget decideret
videnskabeligt niveau.
Det særlige ved Fast Track projekterne er også, at leverandøren
af teknologien i lang de fleste tilfælde indgår meget aktivet i
projektet. Det sikrer, at projektet kan gennemføres med højt niveau
af support og opmærksomhed. Det betyder naturligvis, at man ikke få
det fulde billede af en driftssituation i forhold til IT-driften,
men sikrer at man kan få en afprøvning, der ikke
"forstyrres" af tekniske problemstillinger og at det dermed
bliver den kliniske situation og anvendelse der vurderes.
Samlet set har Fast Track-konceptet vist sig overordentligt
nyttigt. Der er både løsninger, der er blevet afvist og løsninger
der er sat i drift efter et Fast Track forløb. I den forbindelse er
de projekter, hvor en løsning afvises en mindst lige så stor
succes, som dem der arbejdes videre med. At kunne afvise en
løsning, der ikke giver gevinster, hurtigt og på grundlag af en
praktiske afprøvning, er af stor vigtighed for en stor organisation
som OUH.
Hent artikel om Fast
Track som pdf.
Midtvejsrapport
Du kan læse mere om Patient@home og de foreløbige resultaterne
fra udvalgte projekter i midtvejsrapporten, I krydsfeltet mellem
forskning og innovation.
Rapporten er gratis og kan hentes og deles online HER
Du kan også få tilsendt en trykt brochure ved henvendelse til
redaktør og konsulent Anders Lyck Fogh-Schultz, Teknologisk
Institut, Center for Velfærds- og Interaktionsteknologi,
alfs@teknologisk.dk.