4. marts 2016
Nye velfærdsteknologier skabt til forebyggende og
rehabiliterende træning på hospitalerne vil løbende gøre deres
indtog i de danske hjem og kommunale træningsenheder. Men kan
teknologier til genoptræning og forebyggelse flyttes fra
hospitalernes kontrollerede omgivelser og ud i plejesektoren samt de private
hjem?
Og kan man udføre troværdige effektmålinger og brugbare
træningsøvelser med nye teknologier i ukontrollerede miljøer som
borgerens eget hjem? Det er blot nogle af de spørgsmål, som
udviklingen og indførelsen af ny velfærdsteknologi fører med sig.
Et forskningsprojekt under Patient@home undersøger
problematikken.
Visionen
Med udgangspunkt i eksisterende træningsteknologier - modulære,
interaktive fliser - undersøger projektet de metodiske muligheder
for at overføre velfærdsteknologier fra hospitalssektorens
kontrollerede miljø og til den kommunale sektor - og i sidste ende
også til borgerens
eget hjem.
Gennem en række konkrete øvelser foretaget på en
interventionsgruppe og sammenlignet med en kontrolgruppe uden træning skaber
projektet udgangspunktet for et overordnet metodisk studie af, om
træning med teknologiske redskaber giver samme effekt på såvel
hospitalet, i kommunalt
regi og i borgerens eget hjem. Resultaterne vil i sidste ende munde
ud i en større forståelse af mulighederne for at anvende nye
velfærdsteknologier i samlede forløb - fra patienten er indskrevet
på hospitalet og til vedkommende er tilbage i eget hjem.
Ud over en overordnet metodisk forståelse for, i hvilket omfang
træningsteknologier giver effekt både på og uden for hospitalet,
undersøger projektet yderligere de anvendte flisers evne til at
tilbyde tilpassede øvelser til den enkelte borgers behov.
Professor Henrik Hautop Lund fra Center for Playware ved
Danmarks Tekniske Universitet fortæller:
- Effekttests af ældres funktionsevner ved brugen af de modulære
interaktive fliser har vist, at der selv med kort tids leg på
fliserne opnås signifikant forbedring af balanceevnen blandt de
ældre, og at de samtidig forbedrer deres styrke, udholdenhed,
mobilitet og agilitet signifikant. Dette har stor betydning i
faldforebyggelse. Gennem legen på fliserne glemmer de ældre tid og
sted, og dermed også de daglige begrænsninger i fysisk udfoldelse.
Derved opnår de en meget stor forbedring i balanceevne ved blot kort tids leg og
træning på de modulære, interaktive fliser.
De første pilottests i private hjem har indikeret, at ældre kan
foretage den legende træning på fliserne i eget hjem og viser sig
meget vedholdende i de første pilottests. Et sæt på 10 fliser
placeres i soveværelset, stuen eller gangen i den ældres hjem,
hvorefter den ældre leger og træner på fliserne, når han/hun har
lyst - og det viser pilottests, at de ældre meget tit har.
For at gøre implementeringen i institutioner og private hjem
simpel, har projektet med virksomhedspartneren Entertainment
Robotics udviklet en ny version af de modulære fliser, som er
lettere og tyndere, og som via forbindelse til tablet kan
dokumentere brugerens aktivitet på fliserne. Adgang til denne løbende
dokumentation af brugen og brugernes fremdrift kan for eksempel ske
fra ethvert centralt kontor af terapeuter, læger og
projektansvarlige via en server. Det nye produkt vil blive
produceret af Entertainment Robotics, der har base i
Odense.
Entertainment Robotics har allerede ordrer på levering af de
første 40 sæt af den nye version fliser til danske kommuner i
slutningen af 2015.
Med et allerede opnået bredt US-patent, med international
trademark beskyttelse, og med CE, ROHS, ASTM og en lang række
EN-certificeringer på produktet ønsker virksomheden at fortsætte
udviklingen og distribueringen i Danmark, samtidig med at der skal
åbnes for eksportmarkederne i
2016-17.
Projektpartnere er: DTU Center for Playware og Entertainment
Robotics Eksterne samarbejdspartnere er:
- University of Siena
- Trivulzio Hospital Milano
- Gentofte Kommune
- KU Sund
Hent artikel om Teknologisk forebyggelse og
genoptræning med leg som pdf.
Midtvejsrapport
Du kan læse mere om Patient@home og de foreløbige resultaterne
fra udvalgte projekter i midtvejsrapporten, I krydsfeltet mellem
forskning og innovation.
Rapporten er gratis og kan hentes og deles online HER
Du kan også få tilsendt en trykt brochure ved henvendelse til
redaktør og konsulent Anders Lyck Fogh-Schultz, Teknologisk
Institut, Center for Velfærds- og Interaktionsteknologi,
alfs@teknologisk.dk.