11. februar 2016
Simple hverdagsopgaver kan være krævende at huske for borgere
med nedsat kognitivt funktionsniveau. De har derfor brug for hjælp
fra pårørende og/eller plejepersonale. Virksomheden Tele Call har
udviklet en prototype i form af et meget simplificeret styresystem
til smartphones og tablets rettet mod borgere med let demens.
Systemet understøtter og afhjælper nogle af de udfordringer,
borgere med nedsat kognitivt funktionsniveau støder på i hverdagen,
og gør dem derved i stand til i højere grad at kunne tage vare på
sig selv.
Systemet indeholder få overskuelige funktioner, fx en kalender
med billedfunktion, der hjælper borgeren med at huske sine aftaler,
forskellige guides til at udføre hverdagsaktiviteter såsom at lave
kaffe eller vaske tøj og en livshistoriefunktion, der gennem
billeder kan fortælle om forskellige episoder i borgerens liv.
Vision og formål
Patient@home bygger i projektet "Styresystem til borgere med
nedsat kognitivt funktionsniveau" videre på resultater og
erfaringer fra "Demens i Hjemmet". Projektets mål er at gøre
borgere med nedsat kognitivt funktionsniveau i stand til i højere
grad at kunne udføre hverdagsaktiviteter uden at være afhængig af
hjælp fra pårørende eller plejepersonale. I den forbindelse vil man
stimulere den eksisterende kognitive funktionsevne. Visionen er
derigennem at øge livsværdi og værdighed for borgere med nedsat
kognitiv funktionsevne.
Projektet forventes at lede til følgende konkrete
resultater:
• En kortlægning af hvilke borgere med kognitiv nedsat
funktionsniveau, der har behov for et simplificeret styresystem
(foruden borgere med demens)
• Videreudvikling, test og tilpasning af styresystemet til
borgerens behov
• Integrering af eksternt input i form af fx sensorinput
• Et eller flere nye kommercialiserede produkter fra Tele
Call
Direktør i virksomheden Tele Call, Henrik Bryld,
fortæller:
- Vi har i vores virksomhed fokus på teknologi, der skaber
tryghed og bedre livskvalitet for ældre og handicappede. For at
sikre en fortsat udvikling af kommunikationshjælpemidler deltager
vi løbende i projekter, der sætter fokus på, hvordan den nyeste
teknologi kan bidrage til at skabe en bedre hverdag for den enkelte
borger. Vores deltagelse i Patient@home platformen har især
betydet, at vi har fundet nye veje for samarbejde på tværs af
faggrænser. Teknologiudvikling og innovation er helt centrale
begreber i Patient@home, og spidskompetencer hos Tele Call.
Center for Velfærds- og Interaktionsteknologi ved
Teknologisk Institut er projektsamarbejdspartner på projektet.
Konsulent Lars Vincents Jørgensen fortæller:
- Projektet er kommet så langt, at Tele Call nu står med et
produkt, der er klar til introduktion på markedet, og med flere
gode kontakter til kommuner skal systemet nu testes i den virkelige
verden. Produktet fremstår gennemtænkt og vigtigst af alt meget
brugervenligt. Der er naturligvis mange muligheder for
videreudvikling, og det vil helt sikkert ske, blandt andet på
baggrund af den forestående markedsintroduktion og kommende
periode, hvor resultater vil tikke ind.
Hent
artikel om Styresystem til nedsat kognitiv funktionsevne som
pdf.
Midtvejsrapport
Du kan læse mere om Patient@home og de foreløbige resultaterne
fra udvalgte projekter i midtvejsrapporten, I krydsfeltet mellem
forskning og innovation.
Rapporten er gratis og kan hentes og deles online HER.
Du kan også få tilsendt en trykt brochure ved henvendelse til
redaktør og konsulent Anders Lyck Fogh-Schultz, Teknologisk
Institut, Center for Velfærds- og Interaktionsteknologi,
alfs@teknologisk.dk.