16. marts 2016
Hyppigheden af hjertesvigt er stigende. Alene i Europa og USA
rammes flere end 26 millioner årligt af hjertesvigt, hvilket
resulterer i over en million indlæggelser. Der er tale om en
kompleks, kronisk tilstand, hvor hjertemusklen er svækket og ikke
kan pumpe blodet effektivt rundt i kroppen. Lidelsen medfører
nedsat funktionsevne og forringet livskvalitet på grund af træthed,
åndenød og væskeophobning. På trods af forbedrede
behandlingsmetoder er risikoen for genindlæggelse stor. Samtidig
lider mange af patienterne også af én eller flere andre kroniske
sygdomme.
For at kunne gribe hurtigt ind og forebygge indlæggelser og i
værste fald død, er rettidig opsporing af højrisikopatienter og
forværring af patienters symptomer afgørende. Nøglen til at opnå
dette kan ligge i
personaliserede og patientcentrerede værktøjer, der kan
selvstændiggøre patienterne og gøre dem til aktive partnere i
håndteringen af deres sygdom.
Projektet skal udvikle og teste en interaktiv, integreret og
web-baseret platform til facilitering af rettidig opsporing og
behandling af hjertesvigt-patienter i et multi-center randomiseret
studie.
Professor ved Institut for Psykologi på Syddansk
Universitet, Susanne S. Pedersen, der er projektleder og
initiativtager til ACQUIRE-HF, fortæller:
- Vi står over for en population af patienter, som der bliver
flere af sammenholdt
med, at sundhedssystemet som bekendt er udfordret i forhold til
ressourcer. Folk lever længere, og man er blevet bedre til at
behandle hjerte-kar-sygdomme. Hjertesvigt er slutstadiet for de
fleste hjerte-kar-sygdomme, og derfor kommer der flere patienter
med hjertesvigt. Spørgsmålet er, hvordan man optimerer behandlingen
til denne voksende gruppe af patienter.
- Vi ved fra kliniske studier, at det er svært at sætte fingeren
på, hvornår det præcist er, at det begynder at gå galt med
patienterne, som oftest leder til en hospitalsindlæggelse. Brugen
af mere patient-centrerede
værktøjer, fx patient-rapporteret sundhedstilstand, kan måske
hjælpe os til at blive bedre til at identificere disse patienter og
gribe ind i tide. Ved brug af mere patient-centrede
værktøjer kan vi samtidig uddanne
patienterne, så de lærer mere om deres egen sygdom og bliver bedre
til at håndtere den, fortæller Susanne S. Pedersen.
Udbredt integreret platform for at øge 'patient
empowerment'
Målet med ACQUIRE-HF-platformen er at gøre patienter med
hjertesvigt i stand til rutinemæssigt at holde øje med deres
sundhedstilstand og opspore forværringer på et tidligt tidspunkt.
Patienterne skal løbende kunne indlede dialog med deres
hjertesvigtsteam ift. en handleplan og have adgang til passende
self management-råd via den interaktive platform. Derved får de
værktøjer ved hånden, som kan øge deres tryghed og dermed
livskvalitet.
For sundhedspersonalet skal platformen fungere som et værktøj
til at få rettidig information om ændringer i patienternes
symptomer og bane vejen for tidlig medicinsk indgriben. Platformen
skal desuden styrke kommunikationen mellem patient og
hjertesvigtsteam, så patientens behandling kan tilrettelægges i en
fælles beslutningsproces og levere en skræddersyet behandling til
hver enkelt patient.
- Vi ønsker, at "empower" eller selvstændiggøre patienterne, så
de, efter at de har deltaget i studiet, har fået mere viden, er
blevet bedre til at håndtere deres sygdom. Det skal munde ud i
færre hospitalsindlæggelser, hvilket har værdi for samfundet og
selvfølgelig også for patienterne,
forklarer Susanne S. Pedersen.
ACQUIRE-HF-platformen skal være interaktiv, integreret og
web-baseret, så den er nem at tilgå. Udviklingen vil tage
udgangspunkt i CGI's platform CommunityCare360, som vil blive
tilpasset og videreudviklet med
nye moduler, der passer til behovene i ACQUIRE-HF.
- CGI er meget glade for, at projektet har valgt at basere sig
teknologisk på CommunityCare360.
De nationale erfaringer fra projektet vil bidrage væsentligt til
at gøre vores produkt endnu bedre, fortæller Allan Petersen, der er
systemarkitekt hos virksomheden CGI.
Fokuseret projektforløb med
brugerinddragelse
ACQUIRE-HF teamet, der både er multi-disciplinært og
internationalt funderet, består af eksperter fra Syddansk
Universitet, Aalborg Universitetshospital, Herlev Hospital,
Sydvestjysk Sygehus Esbjerg, Odense Universitetshospital og
Svendborg Sygehus, CIMT, CGI, Saint Luke's Mid America Heart
Institute, UMKC School of Medicine og Linköpings Universitet, og
skal i løbet af det kommende år færdigudvikle den web-baserede
platform. Herefter vil løsningens kliniske
og økonomiske effekter blive testet i et randomiseret studie med
opstart i august 2016.
Patient@home illustreret, Svend 68 år.
"Jeg har et dårligt hjerte. Kort og godt. Jeg har gået til
kontrol hos egen læge meget ofte og været indlagt på hjertemedicinsk afdeling på
sygehuset mange gange. Når man har min diagnose, så tager man en
dag ad gangen, og det handler især om at få så god en livskvalitet
som muligt. Her i sommer kom jeg med i et projekt, der kører via
internettet. Det handler meget enkelt om at gøre mig i stand til
helt rutinemæssigt at holde øje med min egen sundhedstilstand og
opspore forværringer på et tidligt tidspunkt. Samtidig giver
systemet mig mulighed for at komme i kontakt med et
hjertesvigtsteam, hvis jeg har behov for råd og fx føler mig utryg
eller bange, og systemet kan informere sundhedspersonalet
rettidigt, hvis der er noget galt, og jeg reelt har behov for
medicinsk indgriben. For mig betyder alt dette, at jeg har fået et
hurtigt og fleksibelt værktøj, der hjælper mig i hverdagen. At jeg bliver
monitoreret løbende gør bl.a., at jeg af og til sparer en akut tur
på sygehuset, idet symptomerne enten skyldes angst eller falsk
alarm. Alt i alt er mit forløb blevet meget mere fleksibelt end
tidligere, udredningen er hurtigere, og jeg undgår mange
indlæggelser."
Hent
artikel om Patientcenterede værktøjer til bekæmpelse af hjertesvigt
som pdf.
Midtvejsrapport
Du kan læse mere om Patient@home og de foreløbige resultaterne
fra udvalgte projekter i midtvejsrapporten, I krydsfeltet mellem
forskning og innovation.
Rapporten er gratis og kan hentes og deles online HER
Du kan også få tilsendt en trykt brochure ved henvendelse til
redaktør og konsulent Anders Lyck Fogh-Schultz, Teknologisk
Institut, Center for Velfærds- og Interaktionsteknologi,
alfs@teknologisk.dk.