6. april 2016
Af Lars Dittmann, professor på Institut for Fotonik,
Danmarks Tekniske Universitet, og arbejdspakkeleder for IKT-området
i Patient@home.
Internettet er blevet mere udbredt og har fået bedre dækning,
specielt som følge af udbygningen af det mobile/cellulære net. Men
ingen enkeltstående teknologi kan alene supportere alle de krav,
man forventer af en effektiv telemedicinsk udrulning.
Høj tilgængelighed - det at nettet altid virker - og
sikker/privat kommunikation er normalt ikke et krav fra de mest
almindelige eksisterende internetanvendelser, sådan som det vil
være det i relation til avancerede e-Health-applikationer. Mens
private brugere måske accepterer at skulle oplade deres smartphone hver
dag, vil effektforbruget for medicinske sensorer og måleudstyr have
større fokus i valget af en teknologisk løsning, der er langt mere
energi-effektiv.
Høj tilgængelighed er sandsynligvis noget af det mest
komplicerede at sikre i forhold til omkostning/pris. Mens offline
målinger af fx vægt, blodtryk og lungekapacitet kan acceptere en
vis forsinkelse, før de overføres og registreres af det
telemedicinske sundhedssystem, eksempelvis som følge af overbelastning eller dårlig
dækning fra IKT-systemet, vil realtidsovervågning
og alarmsystemer (fald-detektion,
smerte i relation til hjerte-karsygdomme o.l.) kræve, at
IKT-systemet er tilgængelig med minimum en sandsynlighed på typisk
99,999% - svarende til, at nettet fejler maksimum 5 minutter om
året ("five-nine" - hvilket faktisk er 100 gange bedre en kravet
til NemID).
At skabe den grad af tilgængelighed ved hjælp af en enkelt
teknologi er som regel både svært og dyrt og vil tilmed introducere
højere omkostning og mindre brugervenlighed for applikationer, der
ikke har behov for disse kvaliteter. Men det er derfor, vi forsker
i telekommunikation og informations- og kommunikationssystemer.
Det er nemlig vigtigt, at vi fortsat udvikler nye og bedre
telemedicinske løsninger, som brugerne er trygge ved at bruge (som,
de stoler på, fungerer, når de skal bruge dem), uden at vi går på
kompromis med sikkerhed - og samtidig udvikler løsninger, som
brugeren finder nemme at bruge.
Af omkostningsmæssige årsager er det også vigtigt, at
telemedicinske løsninger grundlæggende baserer sig på et generelt
system og på standardiserede principper, så man ikke udvikler
noget, der kun retter sig mod en patientgruppe eller en type af
udstyr.
Endelig er det vigtigt, at brugeren/patienten/borgeren inddrages
og engageres i det omfang, det er muligt. Samtidig skal vi sikre,
at brugen af patientens eget udstyr - fx sammenkobling af
data fra selvmonitorering med
diverse private gadgets og data opsamlet via det etablerede
sundhedssystems sikres og udnyttes i det omfang, patienten ønsker
det. Data, som er opsamlet via selvmonitorering inden
brugeren blev patient, kan på grund af dets omfang vise sig at være
"guld" værd i relation til en behandling, hvis det forstås og
bearbejdes korrekt.
At tro, at en sådan opgave kun kan - og skal - løftes af store
internationale virksomheder, kan vise sig meget uheldigt i det
lange løb med hensyn til patienternes sikkerhed og tillid til
systemet - og dermed deres
engagement.
I "Patient@home" forskes der i flere forskellige løsninger til
sikker og brugervenlig kommunikation med høj tilgængelighed, med
det udvidede sigte at undersøge mulighederne for også at gøre
patienten mobil, således at patienten også kan blive monitoreret og
tilbudt hjælp uden for eget
hjem, fx i bilen, i haven, som besøgende hos familie og
venner.
Hent
artikel om Informations- og kommunikationsteknologi (IKT) som
pdf.
Midtvejsrapport
Du kan læse mere om Patient@home og de foreløbige resultaterne
fra udvalgte projekter i midtvejsrapporten, I krydsfeltet mellem
forskning og innovation.
Rapporten er gratis og kan hentes og deles online HER
Du kan også få tilsendt en trykt brochure ved henvendelse til
redaktør og konsulent Anders Lyck Fogh-Schultz, Teknologisk
Institut, Center for Velfærds- og Interaktionsteknologi,
alfs@teknologisk.dk.