19. januar 2016
Hvert år får 8-10.000 danskere armsmerter, som stammer fra
nakken. Smerten kan være forårsaget af en påvirket nerverod fra en
diskusprolaps eller artroseforandringer i nakken. Omkring en
femtedel af disse patienter bliver henvist til operation, mens
langt størstedelen behandles med rådgivning og træning.
Disse patienter har i den akutte fase ofte svære symptomer og
begrænsninger i aktiviteter. Derfor er der behov for tæt
monitorering og vejledning for at opdage forværring, som kan kræve
operation, forebygge udvikling af kroniske smerter samt hjælpe til
en hurtigere lindring af smerter. Samtidig er det vigtigt for den
enkelte patient at opleve at have kontrol over sygdommen og føre en
så normal tilværelse som muligt. Smerterne gør det i mange tilfælde
svært for patienten at møde op til undersøgelse og behandling.
Teknologi kan medvirke til at levere vejledning og rehabiliterende
hjemmetræning frem for besøg på klinik.
Projektleder, fysioterapeut Hanne Rasmussen
fortæller:
- formålet med dette Patient@home-projekt er, at udvikle RehApp,
der er en teknologiunderstøttet intervention. Udviklingen foregår i
en innovativ proces, der kortlægger den videnskabelige
dokumentation for effekt af behandling, inddrager patienter,
behandlere, ingeniører og virksomheder med henblik på at undersøge
dens brugervenlighed og relevans blandt patienter med nerverod
påvirkning i nakken. Hvis den udviklede prototype af RehApp viser
sig at være relevant og mulig at anvende, skal den afprøves i et
lodtrækningsstudie. Herved kan man videnskabeligt dokumentere
effekten af den nyudviklede intervention i forhold til det
eksisterende behandlingstilbud til smertelindring,
aktivitetsforbedring og begrænsning af sundhedsudgifter.
Projektets metoder
En prototype af en informations- og træningsapplikation blev
udviklet i samarbejde med forskere på Mærsk Mc-Kinney Møller
Instituttet, forskere på Institut for Idræt og Biomekanik på SDU,
it-virksomheden ExorLive samt patienter og klinikere på Rygcenter
Syddanmark. Principper fra innovationsprocessen blev anvendt,
således at processen bestod af afdækning og indsamling af viden om
relevante teknologier, behandlingsmetoder og af brugernes behov. Ud
fra dette blev der udviklet og afprøvet flere versioner af RehApp.
Processen vekslede mellem afprøvning, interviews og justeringer af
RehApp.
Den færdige prototype af RehApp blev derefter afprøvet på
Rygcenter Syddanmark blandt 15 patienter med tegn på rodpåvirkning
i nakken. De deltagende patienter udfyldte spørgeskemaer om
smertehåndtering og aktiviteter. De fik information og vejledning i
brug af RehApp og afprøvede den hjemme i 2 uger. Derefter blev
patienterne set til kontrol på rygcenteret, hvor de udfyldte de
spørgeskemaer om RehApp's relevans og brugervenlighed. Til
sammenligning fulgte 11 kontrolpatienter de sædvanlige procedurer i
rygcenteret.
Projektleder, fysioterapeut Hanne Rasmussen fortæller om
projektets resultater:
- 15 patienter deltog i afprøvningen af RehApp. Den overordnede
vurdering af RehApp er positiv, både i forhold til brugervenlighed
og relevans. Alle patienter mener, at RehApp er anvendelig, giver
dem god vejledning og øget tryghed ved deres situation. Der blev
udtrykt et behov at gøre øvelserne mere fleksible i forhold til
type og tid, behov at kunne modtage påmindelser om træning,
mulighed for at uploade og film til feedback samt mulighed for
kommunikation med behandler via RehApp.
Forventende resultater
De foreløbige resultater fra pilotstudiet viser, at RehApp er en
mulig intervention til patienter med nerverodspåvirkning i nakken.
Efter udvikling og justering af RehApp ud fra resultaterne af
pilotafprøvning kan lodtrækningsstudiet gennemføres. Viser det
positive resultater, vil RehApp kunne implementeres og adapteres
til andre dele af forløbet, til andre patientgrupper med
muskelskelet lidelser som fx i forbindelse med den videre
genoptræning i kommunen eller på fysioterapi- og
kiropraktorklinikker. Applikationen vil formentlig på sigt kunne
hjælpe med at identificere den bedste trænings- og
behandlingsstrategi ud fra patientens symptomer ved oparbejdelse af
store datamængder.
Patient@home illustreret - Jytte (72 år)
"Sidste år faldt jeg derhjemme. Det gjorde utroligt ondt i min
venstre hofte, og jeg kunne hverken gå eller komme op igen.
Heldigvis kom min datter forbi, og fik mig indlagt på skadestuen.
Dagen efter blev jeg opereret for hoftebrud. Jeg var allerede oppe
at gå 24 timer efter operationen, og ugen efter blev jeg udskrevet
sammen med en træningsskærm, hvorigennem min daglige genoptræning
og øvelser skulle foregå. Jeg er rigtig glad for, at jeg kan
genoptræne dagligt hjemmefra ved brug af skærmen og mit
øvelsesprogram. Nogle gange er vi flere 'patienter', der
genoptræner sammen i et fælles videoopkald med en fysioterapeut.
Det giver en helt anden motivation, og man får det gjort og bliver
rettet af fysioterapeuten, hvis øvelserne kan gøres bedre. Det har
hjulpet mig meget og sparet mange ture til genoptræning - ude i
byen."
Fakta om Patient@home:
"Patient@home fungerer som en samarbejdsplatform for mere end 60
partnere, der på tværs af organisationer og faggrænser udvikler ny
teknologi. Mange af resultaterne viser sig i Patient@home, men
platformen inspirerer samtidig partnerne til en række forsknings-
og udviklingsaktiviteter, der ligger uden for Patient@home, ligesom
en række mere permanente samarbejdskonstellationer allerede er
etablerede blandt partnerne her halvvejs igennem projektet.
Patient@home giver dermed et boost til hele udviklingen af ny
velfærds- og sundhedsteknologi."
- Louise Skovborg Just, sekretariatsleder i Patient@home
Hent artikel om Hjemmetræning af nakkesmerter med
udstråling til arm som pdf.
Midtvejsrapport
Du kan læse mere om Patient@home og de foreløbige resultaterne
fra udvalgte projekter i midtvejsrapporten, I krydsfeltet mellem
forskning og innovation.
Rapporten er gratis og kan hentes og deles online HER.
Du kan også få tilsendt en trykt brochure ved henvendelse til
redaktør og konsulent Anders Lyck Fogh-Schultz, Teknologisk
Institut, Center for Velfærds- og Interaktionsteknologi,
alfs@teknologisk.dk.