13. april 2016
Formålet med projektet var afprøvning af Google Glass (GG) til
anvendelse som værktøj i kliniske arbejdssituationer på Odense
Universitetshospital - samt at undersøge, om det er teknisk muligt
at anvende GG sammen med kliniske systemer til brug i patientforløb
og få afklaret, om GG, som kan betjenes håndfrit, kan være et
nyttigt redskab i klinikken. Projektet forløb fra 01.05.14-15.01.15
og var et samarbejde med firmaet Accenture, som havde en aftale med
Google om at afprøve Google
Glass-teknologien i Danmark, og på den måde gjorde det muligt at få
fat i teknologien, inden den blev frigivet på markedet. GG blev
afprøvet på to afdelinger på OUH: Fælles Akutmodtagelse (FAM) og
Gynækologisk Obstetrisk Afdeling D (Gyn. Obs. Afd.). GG har været
anvendt 23 gange i pilotprojektet, heraf 12 som test uden
involvering af patienter og 11 med involvering af patienter.
På FAM blev brillens "se-hvad-jeg-ser"/live streaming-funktion
anvendt til, at læger eller sygeplejesker kunne få råd fra mere
erfarne kolleger, som ikke var til stede i FAM. På Gyn. Obs. Afd.
benyttede man GG til at give opererende læger et visuelt input
(CTG-kurve) som et supplement til en verbal beskrivelse, når
jordemoderen var nødt til at kontakte lægen, mens denne var i gang med en operation,
for at få rådgivning vedr. en patient på fødegangen.
Resultater
Pilotprojektet har fundet positive indikationer for brug af GG i
klinisk sammenhæng i både observationer, bruger-evalueringer og
verbal tilbagemelding fra brugere og projektdeltagere.
Projektleder Claus Duedal Pedersen fra Odense
Universitetshospital fortæller:
- Google Glass vurderes at kunne yde et kvalitetsløft og en
tidsbesparelse. På Gyn. Obs. Afd. har de medvirkende klinikere
enslydende meddelt, at CTG-kurven vist på GG var et brugbart og
værdifuldt supplement til den verbale beskrivelse og gav et mere
nuanceret beslutningsgrundlag.
Derudover vil straks-afgørelser fra opererende læge mindske
behovet for at skulle følge op på henvendelser, som er blevet
udsat, efter endt operation. For "Se-hvad-jeg-ser"-funktionen på
FAM har klinikere
tilkendegivet, at denne er brugbar og giver klinisk værdi. Med GG
kan afgørelser træffes, selvom rådgivende part ikke er fysisk
tilstede i FAM, og man sparer derfor tid ved ikke at skulle afvente
vedkommendes tilstedeværelse.
Projektet har dog også mødt flere tekniske udfordringer, som
bl.a. batterilevetid, udfordring med at anvende egne briller sammen
med Google Glass, samt sikring af de kliniske data, der
transmitteres via teknologien, som står i vejen for umiddelbar
implementering af en teknologi som Google Glass. Og netop disse grunde er
da også nogle af dem, andre fagområder har påpeget ved tests,
hvorfor Google indtil videre har taget Google Glass af markedet
igen.
Der var dog så meget potentiale i de afprøvede funktioner, at
OUH fortsat vil følge udviklingen inden for de såkaldte
'wearables', som giver mulighed for håndfri betjening og direkte
opkobling til net og kliniske
systemer, der kan have stor værdi i de kliniske
arbejdsgange.
Da pilottesten af GG kun fokuserede på test af GG som værktøj,
undlod man at lave komplekse integrationer til centrale kliniske
systemer. Projektets simple afprøvninger gav derfor indikationer,
som kan følges op af større afprøvninger, som inkluderer
systemintegrationer, hvis man på et tidspunkt ønsker at afprøve
andre lignende 'wearable technologies'. Efterfølgende studier eller
afprøvninger på OUH vil også skulle samle evidens og større
erfaringer til dokumentation af
positive effekter på kliniske arbejdsgange og parametre.
Projektet er et samarbejde mellem Center for Innovativ Medicinsk
Teknologi, Odense Universitetshospital, Gynækologisk Obstetrisk
afd., OUH, Innovationsnetværket RoboCluster og virksomheden
Accenture.
Projektleder i Innovationsnetværket RoboCluster, Conny
Heidtmann, fremhæver:
- Accenture afholdt en workshop på OUH sammen med klinisk
personale fra forskellige afdelinger. Indledningsvis gav Accenture
en præsentation og demonstration af GG, og workshoppen
mundede ud i en række
scenarier, som klinikerne havde skitseret, hvor Google Glass kunne
gøre en forskel i klinikernes hverdag. To af disse cases blev
efterfølgende udvalgt til pilottesten. RoboClusters rolle i
projektet har været at få Accenture tilknyttet projekt
Patient@home, hvor pilottesten skulle finde sted, samt at sikre, at
resultaterne fra pilottesten blev formidlet bredt til relevante
spillere i sundhedssektoren og andre interesserede. Det vil for
vores vedkommende være interessant at følge, hvordan 'wearable
technologies' utvivlsomt vil gøre deres indtog i
sundhedssektoren
til gavn for både patienter og klinikere.
Fakta om Patient@home
"Det er et mål, at patienter i højere grad bliver udlagt i eget
hjem. Derfor er der i Patient@home etableret en innovationsmodel,
der sikrer, at prototyper og produkter har afsæt i afdækkede og
klart beskrevne behov og udfordringer blandt brugere og aftagere -
i såvel regionalt som kommunalt regi. Samtidig sikrer modellen, at
de opnåede resultater valideres i kliniske og brugernære miljøer, samt at nye ideer
baserer sig på et solidt forskningsmæssigt grundlag kombineret med
tæt inddragelse af såvel virksomheder og slutbrugere."
Jørgen Løkkegaard, centerchef ved Center for Velfærds- og
Interaktionsteknologi, Teknologisk Institut, innovationsleder i Patient@home
og medlem af direktionen.
Patient@home illustreret, Ruth 61 år
"Min søster fik for nogle år siden konstateret knogleskørhed,
efter hun var faldet og fik et dumt brud på hoften. Hun havde altid
røget mange cigaretter og vejet lidt for lidt, og lægen fortalte
dengang, at sygdommen både er arvelig og afhængig af livsstil. En
dag tog jeg mig sammen og gik
til lægen, der henviste mig til sygehuset for en scanning, der
målte mine knoglers mineralindhold og tæthed. Diagnosen var
osteoporose - knogleskørhed. Heldigvis blev det opdaget inden et brud på en knogle, og jeg
føler ikke, at det giver mig gener i hverdagen. Jeg er kommet med i
et spændende projekt, der hedder Mobil sundhedsteknologi til
kvinder med osteoprose. Kort fortalt hjælper projektet mig med at
finde hoved og hale på, hvad diagnosen indebærer - både i forhold til medicinsk
behandling og i forhold til behovet for supplerende
indtag af kalk og
D-vitamin, samt hvad det betyder at leve knoglevenligt. Jeg har
stor glæde af at deltage i projektet og forstår pludselig, hvad
egenomsorg egentlig betyder for ens velbefindende."
Hent artikel
om Google Glass afprøvning på OUH som pdf.
Midtvejsrapport
Du kan læse mere om Patient@home og de foreløbige resultaterne
fra udvalgte projekter i midtvejsrapporten, I krydsfeltet mellem
forskning og innovation.
Rapporten er gratis og kan hentes og deles online HER
Du kan også få tilsendt en trykt brochure ved henvendelse til
redaktør og konsulent Anders Lyck Fogh-Schultz, Teknologisk
Institut, Center for Velfærds- og Interaktionsteknologi,
alfs@teknologisk.dk.