28. april 2015
Syddansk Sundhedsinnovation laver behovsafdækninger for
partnerne i Patient@home. Behovsafdækningerne kan præcisere og
korrigere løsninger, så de bliver mere målrettede mod de reelle
behov hos slutbrugerne. Den mobile robotplatform Care-O-Bot er en
af de løsninger, som har været gennem sådan en behovsafdækning og
fået adresseret, hvor potentialet for servicerobotten er størst. De
foreløbige scenarier for robotten var, at den skulle kunne:
1. Gribe og række forskellige objekter med en arm på en
elektrisk kørestol
2. Foretage simple målinger på sygehuse
3. Assistere med at hente mad og drikke på sygehuse
For at få scenarierne konkretiseret og indsnævret nærmere,
tilrettelagde Syddansk Sundhedsinnovation en proces med fokus på de
udfordringer, som kørestolsbrugere med funktionsnedsættelse og
personalet på Geriatrisk Afdeling på Odense Universitetshospital
OUH oplever i forbindelse med deres daglige rutiner.
Behov hos brugerne
Syddansk Sundhedsinnovation indsamlede viden fra observationer
og interview og formulerede tre konkrete brugsscenarier:
For det første er der et stort behov hos kørestolsbrugere for
selv at kunne samle ting op, holde ting varme, mv.
- Hvis mine ting ligger for langt inde på bordet, kan jeg ikke
nå det, så må jeg hente hjælp. Men om aftenen er det sværere at få
hjælp. Der har alle så travlt. Det kunne være rart, hvis jeg kunne
nå det selv. Så ville jeg spare plejepersonalets tid, sagde en
anonym kørestolsbruger i undersøgelsen.
For det andet er der et stort potentiale for faste
rutinemålinger for at opspore patienternes tilstand tidligt,
reagere på målingerne og forebygge uventede hjertestop, eksempelvis
gennem målinger af respiration, iltmætning, blodtryk, puls,
temperatur, mv.
- Disse målinger foretager vi fast minimum to gange dagligt. Det
tager vel omkring fem minutter pr. patient. Det bør kunne
automatiseres, siger Jette Wensien, oversygeplejerske på Odense
Universitetshospital OUH.
Endelig er der for det tredje et stort potentiale i forbindelse
med at udføre simple serviceopgaver, såsom at hente vand og mad til
patienter.
- Vi tilbyder ofte drikkevarer. De ældre føler ofte ikke tørst,
så det har høj prioritet. Men nogle gange glemmer man det. Rigelig
hydrering kan forkorte indlæggelsestiden, siger Jette Wensien.
De konkretiserede behov vil nu blive tænkt ind i
videreudviklingen af servicerobotten Care-O-Bot.
Læs mere om behovsafdækningerne i Syddansk Sundhedsinnovations i
artiklen: Behovsafdækning sikrer det fornødne fokus.
For yderligere information
Kontakt Marianne Quorp Kjærgaard, innovationskonsulent i
Syddansk Sundhedsinnovation, T. +45 2126 2503, marianne.quorp.kjaergaard@rsyd.dk.