28. oktober 2013
Forflyning af borgere er en arbejdsopgave, som medarbejdere i
hjemmeplejen typisk foretager flere gange dagligt. Borgere med
nedsat funktionsevne, som er udskrevet til eget hjem, modtager ofte
hjælp til at komme i seng, på toilettet eller i bad. Det anslås, at
der alene i Danmark foretages mere end 29 millioner forflytninger
om året, hvilket svarer til, at hver ansat i den danske social- og
sundhedssektor, i gennemsnit foretager 265 forflytninger på
årsbasis.
Det er en fysisk belastende og ofte tidskrævende opgave for
sundhedspersonalet, da flere kommuner har en politik om, at der
skal være to medarbejder om én forflytning. Samtidig har der hidtil
kun i begrænset omfang været fokus på borgernes egen mulighed for
frihed og uafhængighed i dagligdagen, ligesom de nuværende
hjælpemidler ofte flytter borgerne på en uværdig og ubehagelig
måde.
Et nyt samarbejdsprojekt i Patient@home sætter nu fokus på
problemet.
- Når man i dag forflyttes, bliver man enten flyttet i en slags
sæk eller også bliver man løftet op i en akavet stilling. Det
projekt her går ud på er, at vi i langt højere grad vil bruge
kroppens naturlige bevægelsesmønstre. Det tager de redskaber, der
er i dag, ikke rigtig højde, siger designingeniør Mette Søndergaard
Nielsen fra Teknologisk Institut, Robotteknologi, der er med i
projektet.
Efterspurgt løsning
Kommuner, fysioterapeuter og virksomheder har i flere år
efterlyst og undersøgt muligheden for at udvikle en mobil løsning,
der tager afsæt i kroppens naturlige bevægelsesmønstre. En sådan
løsning vil både vedligeholde den enkelte borgers evne til at
bevæge sig og lette arbejdet for sundhedspersonalet. Målet er at
udvikle en værdig og arbejdsmiljøforbedrende løsning, som minimerer
behovet for plejepersonale, hvor flere borgere får mulighed for
selv at komme rundt, mens de mest plejekrævende borgere kan flyttes
ved hjælp af blot én medhjælper.
- Der bliver flere og flere ældre og færre til at passe dem. I
Århus Kommune har vi købt 500 skylletoiletter, som vi installerer
ude i fritvalgsområdet. Det gør, at mange bliver selvhjulpne på det
område. Men det hjælper jo ikke så meget, hvis de ikke selv kan
komme derud. Der er stadig nogle, der skal have hjælp til at komme
til og fra toilettet. Men måske kan den rette lift afhjælpe den del
af processen. Det handler også om værdighed for borgerne. Og så
sparer det tid i den sidste ende, og måske nogle af besøgene. Der
er jo køretid, hver gang man skal derud, siger projektleder Mette
Halkier Laurien, Velfærdsteknologisk enhed, Sundhed og Omsorg i
Århus Kommune.
Rykke udviklingen i positiv retning
Projektet skydes officielt i gang med et kick off-arrangement
den 2. december 2013, men allerede nu har både virksomheder,
kommuner og forsknings- og uddannelsesinstitutioner meldt sig på
banen, og de første partnere har afholdt et indledende
opstartsmøde.
Virksomheden Ergolet er den bærende part i projektet og skal
sørge for fremdriften og processen omkring udviklingen af
produktet. Ergolet har mange års erfaring med sikre, værdige
metoder til forflytning af mennesker og leverer loftliftsystemer,
mobile løftere, ståløftere og badeløsninger til plejesituationer i
hjemmet, på hospitaler og omsorgsinstitutioner.
- Vi vil forsøge at rykke grænserne for, hvor det vi sender i
udbud står i dag. Det er et seriøst forsøg på at flytte et produkt
i en positiv retning, så vi kan synliggøre over for markedet, at
det måske kan gøres på en anden måde, fortæller arkitekt MAA Dan
Betak fra Ergolet, og fortsætter:
- Her får vi lejlighed til at udvikle noget nyt, som gerne
skulle vise sig at ændre den måde, vi kan løse opgaverne på i dag;
og at vi sådan set også kommer til at kunne tilbyde et produkt, som
i hvert fald i førte fase ikke ret mange har.
Ambitionen er at stå med et håndgribeligt produkt inden for tre
år, som kan omsættes til praksis. Men Dan Betak ser også andre
gevinster ved at deltage i et projekt i Patient@home.
- Det, som er det rigtige spændende ved at køre i et regi som
det her, hvor du har noget tid, det er, at vi lægger ud med at være
grundige i vores forarbejdet og på den måde sikrer, at grundlaget
er i orden for det videre arbejde. Vi tager afsæt i, hvad der er af
kendt teknologi. Vi gør gavn af nogle kompetencer og ressourcer,
som er forankret i Teknologisk Institut, som har arbejdet med
stoffet i mange år. Og så har vi, i Ergolet, nogle helt centrale
personer, som har beskæftiget sig med emnet i mange år, som
unægtelig vil blive påvirket men også bidrage til det her, sådan så
vi på flere fronter vil få det største udbytte af det her projekt,
siger Dan Betak.
Fokuseret inddragelse af studerende
Noget af forarbejdet og indsamlingen af viden skal foretages af
studerende ved University College Lillebælt og Syddansk
Universitet. De studerende bliver koblet direkte på konkrete
opgaver; en konstellation Teknologisk Institut har god erfaring for
fungerer og giver udbytte.
Fysioterapeutstuderende fra University College Lillebælt (UCL)
skal arbejde med de fysiologiske aspekter og bl.a. undersøge
forskellige bevægemønstre, mens en
produktudviklingsingeniørerstuderende (PDI) på Syddansk
Universitet, skal gennemføre en række dybdegående undersøgelse med
henblik på konceptudvikling og designanbefalinger.
Projektet forventes afsluttet om tre år med designanbefalinger
og forslag til et konkret produkt, som der kan arbejdes videre med
i kommercielt regi.
Yderligere information
Mette Søndergaard Nielsen, designingeniør, Teknologisk Institut
- Robotteknologi, M. +45 7220 1245, msni@teknologisk.dk
Dan Betak, arkitekt MAA & Project Manager, Ergolet, T. +45
5836 3871, dbe@ergolet.dk
Projektpartnere
- Ergolet
- Århus kommune
- Syddansk Universitet
- Teknologisk Institut
- University College Lillebælt
- Syddansk Sundhedsinnovation