19. marts 2015
USA, Tyskland og Japan er særligt interessante markeder for
danske virksomheder, der arbejder med sundheds- og
velfærdsteknologi. Alle har de fokus på velfærdsteknologi, som kan
inddrage patienter og effektivisere sundhedsydelserne, og ligesom
Danmark er de udfordret af store demografiske ændringer med flere
ældre og mange med livsstilssygdomme. Danske virksomheder har
derfor gode muligheder for at komme ind på disse markeder, hvis
produkterne er gode, gennemtestede og passer ind i
markedsstrukturen.
Partnere kan som en del af Patient@home få testet, om deres
produkter passer ind på markedet i USA, Tyskland og Japan, gennem
markedsvalideringer for netop disse tre lande.
- Flere af produkterne i Patient@home er ved at være klar til at
blive introduceret til det udenlandske marked. Derfor har vi ved
Teknologisk Institut, i regi af Patient@home, nu taget hul på at få
foretaget målrettede markedsvalideringer, som det første skridt mod
eksport og internationalisering af de udviklede produkter,
forklarer Katarina Deylami, der er konsulent i Teknologisk
Institut, Center for Velfærds- og Interaktionsteknologi.
Læs også Den demografiske udfordring er global.
Eksport og internationalisering
Teknologisk Instituts markedsvalideringer kan være
virksomhedernes første skridt mod eksport og internationalisering,
og de kan være med til at udvikle produktet. Selvom et produkt er
veltestet i Danmark og fungerer her, så kan det være nødvendigt med
ændringer, hvis løsningen skal eksporteres med succes.
- Markedsvalideringerne kan blandt andet afsløre, om der er
noget ved det enkelte produkt, som skal tilpasses den specifikke
udenlandske målgruppe. I Tyskland er der fx meget fokus på, at
teknologier skal være så usynlige som overhovedet muligt, så
brugerne ikke stigmatiseres. Det er vigtig viden for
virksomhederne, inden de eksempelvis vælger at introducere deres
produkt på det tyske marked, fortæller Katarina Deylami.
For at kunne få udarbejdet en markedsvalidering skal
virksomheden være partner i Patient@home, og løsningen skal have
været igennem et reality check, der sikrer at produktet er på rette
vej.
Læs også Ekspertpanel giver feedback til
Patient@home-projekter.
Teknologisk Institut hører meget gerne fra partnere, som ser et
potentiale i at få lavet en markedsvalidering. Valideringen bliver
til ved at sende materiale om løsningen til samarbejdspartnere i
det konkrete land, der kan vurdere, om løsningen kan bidrage og
være konkurrencedygtig på markedet i landet. Det kan også ske ved
at virksomheden tager med til det pågældende land og præsenterer
produktet. Desuden arbejdes der hen imod, at det bliver muligt at
få foretaget tests af produkter i udenlandske brugermiljøer.
Geografisk spredt
Der er fokus på netop Tyskland, Japan og USA, fordi de
repræsenterer lande spredt geografisk i hele verden, men hvor der
samtidig er stor fokus på velfærdsteknologi. Katarina Deylami
forventer, at der er gode muligheder for danske produkter på de
internationale markeder - især i disse tre lande, og hun ser frem
til at være med til at viderebringe dansk-udviklede løsninger.
- Vi er langt fremme med sundheds- og velfærdsteknologi
herhjemme, og flere og flere danske virksomheder inden for branchen
fokuserer på eksport. Det er selvfølgelig også aktuelt for
teknologierne, der udvikles og videreudvikles i Patient@home, da
det blandt andet kan hjælpe virksomhederne til at skabe vækst,
forklarer Katarina Deylami.
Teknologisk Institut har indtil videre lavet tre
markedsvalideringer. De blev lavet på Medica-messen i Tyskland
2014, hvor virksomhederne Playscapes, ANYgroup og Medisat gjorde
brug af det. 2 japanske markedsvalideringer er også på vej.
For yderligere information
Er du interesseret i at få lavet en markedsvalidering, eller vil
du gerne høre mere om muligheden, så kontakt Katarina Deylami,
konsulent i Teknologisk Institut, Center for Velfærds- og
Interaktionsteknologi, T. +45 7220 2887, kade@teknologisk.dk.