Flere teknologier i Patient@home er klar til udlandet

 
Flere teknologier i Patient@home er klar til udlandet
19. marts 2015
De teknologier i Patient@home, der er nået længst, er nu ved at være klar til at blive introduceret på det internationale marked. Som del af Patient@home hjælper Teknologisk Institut, Center for Velfærds- og Interaktionsteknologi, virksomhederne med markedsvalideringer for henholdsvis Japan, Tyskland og USA.

USA, Tyskland og Japan er særligt interessante markeder for danske virksomheder, der arbejder med sundheds- og velfærdsteknologi. Alle har de fokus på velfærdsteknologi, som kan inddrage patienter og effektivisere sundhedsydelserne, og ligesom Danmark er de udfordret af store demografiske ændringer med flere ældre og mange med livsstilssygdomme. Danske virksomheder har derfor gode muligheder for at komme ind på disse markeder, hvis produkterne er gode, gennemtestede og passer ind i markedsstrukturen.

 

Partnere kan som en del af Patient@home få testet, om deres produkter passer ind på markedet i USA, Tyskland og Japan, gennem markedsvalideringer for netop disse tre lande.

 

- Flere af produkterne i Patient@home er ved at være klar til at blive introduceret til det udenlandske marked. Derfor har vi ved Teknologisk Institut, i regi af Patient@home, nu taget hul på at få foretaget målrettede markedsvalideringer, som det første skridt mod eksport og internationalisering af de udviklede produkter, forklarer Katarina Deylami, der er konsulent i Teknologisk Institut, Center for Velfærds- og Interaktionsteknologi.

 

Læs også Den demografiske udfordring er global.

 

Eksport og internationalisering

Teknologisk Instituts markedsvalideringer kan være virksomhedernes første skridt mod eksport og internationalisering, og de kan være med til at udvikle produktet. Selvom et produkt er veltestet i Danmark og fungerer her, så kan det være nødvendigt med ændringer, hvis løsningen skal eksporteres med succes.

 

- Markedsvalideringerne kan blandt andet afsløre, om der er noget ved det enkelte produkt, som skal tilpasses den specifikke udenlandske målgruppe. I Tyskland er der fx meget fokus på, at teknologier skal være så usynlige som overhovedet muligt, så brugerne ikke stigmatiseres. Det er vigtig viden for virksomhederne, inden de eksempelvis vælger at introducere deres produkt på det tyske marked, fortæller Katarina Deylami.

 

For at kunne få udarbejdet en markedsvalidering skal virksomheden være partner i Patient@home, og løsningen skal have været igennem et reality check, der sikrer at produktet er på rette vej.

 

Læs også Ekspertpanel giver feedback til Patient@home-projekter.

 

Teknologisk Institut hører meget gerne fra partnere, som ser et potentiale i at få lavet en markedsvalidering. Valideringen bliver til ved at sende materiale om løsningen til samarbejdspartnere i det konkrete land, der kan vurdere, om løsningen kan bidrage og være konkurrencedygtig på markedet i landet. Det kan også ske ved at virksomheden tager med til det pågældende land og præsenterer produktet. Desuden arbejdes der hen imod, at det bliver muligt at få foretaget tests af produkter i udenlandske brugermiljøer.

 

Geografisk spredt

Der er fokus på netop Tyskland, Japan og USA, fordi de repræsenterer lande spredt geografisk i hele verden, men hvor der samtidig er stor fokus på velfærdsteknologi. Katarina Deylami forventer, at der er gode muligheder for danske produkter på de internationale markeder - især i disse tre lande, og hun ser frem til at være med til at viderebringe dansk-udviklede løsninger.

 

- Vi er langt fremme med sundheds- og velfærdsteknologi herhjemme, og flere og flere danske virksomheder inden for branchen fokuserer på eksport. Det er selvfølgelig også aktuelt for teknologierne, der udvikles og videreudvikles i Patient@home, da det blandt andet kan hjælpe virksomhederne til at skabe vækst, forklarer Katarina Deylami.

 

Teknologisk Institut har indtil videre lavet tre markedsvalideringer. De blev lavet på Medica-messen i Tyskland 2014, hvor virksomhederne Playscapes, ANYgroup og Medisat gjorde brug af det. 2 japanske markedsvalideringer er også på vej.

 

For yderligere information

Er du interesseret i at få lavet en markedsvalidering, eller vil du gerne høre mere om muligheden, så kontakt Katarina Deylami, konsulent i Teknologisk Institut, Center for Velfærds- og Interaktionsteknologi, T. +45 7220 2887, kade@teknologisk.dk.

 
Kontaktperson