17. december 2014
Der er mange indgangsvinkler og metoder til at udvikle nye
produkter. En af dem er at inddrage de kommende brugere af
løsningen i selve udviklingsprocessen. Den model valgte Spiromagic
at bruge, da de udviklede en ny elektronisk lungefunktionsmåler, som gør det
muligt for KOL-kronikere (Kronisk Obstruktiv Lungesyndrom) at måle
deres lungefunktion hjemmefra. Det betød, at størstedelen af
budgettet blev brugt på brugerinddragelse, men også at produktet i
sidste ende blev produceret ud fra brugernes input og behov.
- Vi spurgte KOL-kronikere fra Danmarks Lungeforening: "Hvordan
kan I hjælpe jer selv?". Vi fik svaret: "Jeg vil kunne monitorere
min personlige lungefunktion hjemmefra.", fortæller Jørgen Ole
Kjær, som er udviklingschef i Move Innovation, der står bag
Spiromagic.
Dialogen med brugerne viste, at der ikke var lyst til og behov
for et avanceret medicinsk apparat udsprunget fra løsninger på
lægens bord. Der var derimod brug for en sundheds-gadget, som helt
almindelige forbrugere kan købe og anvende. Det var inspirationen
til den elektroniske lungefunktionsmåler, som kan kobles til en
smartphone og købes for 995 kr. i løshandel.
Brugerne af produktet blev ikke kun inddraget, da Spiromagic
skulle finde idéen til løsningen, de var også med på råd, da de
første prototyper af produktet blev og var udviklet. I flere
omgange kom KOL-kronikere fra Danmarks Lungeforening med input til
videreudvikling, så løsningen kunne dække deres behov så udførligt
som muligt. Den store fokus på brugerinddragelse betød, at hele 60
% af budgettet gik til det, mens de sidste 40 % gik til reel
teknisk udvikling.
Modstand hos investorer
Da Spiromagic i udviklingsfasen mødte forskellige investorer og
fortalte, hvordan de havde udviklet deres løsning på brugerens
præmisser i stedet for hospitalets, mødte de modstand.
- At lave en sundheds-gadget målrettet private var et komplet
no-go. De ville have os til at fokusere på behovene hos
hospitalerne og det offentlige i stedet. Vi fandt en acceptabel
løsning, hvor vi forsøgte stadig at have fokus på private borgere,
forklarer Jørgen Ole Kjær.
No-go'et betød, at Spiromagic selv finansierede projektet de
første to år. Herefter løb de tør for penge, men blev i sidste
øjeblik reddet af Væksthus Hovedstaden og Syddansk Teknologisk
Innovation, der kunne se perspektiverne i produktet.
Sundhedssektoren har mange indfaldsvinkler
Ifølge Jørgen Ole Kjær er sundhedssektoren en krævende sektor at
benytte brugerdreven innovation i, fordi der er mange forskellige
regler og interesser hos de offentlige myndigheder og
instanser.
- Hvis en virksomhed ikke målretter løsningen til bestemte
brugergrupper, så bliver virksomheden udfordret på antallet af
testcases og kompleksiteten i løsningerne. Det bliver dermed
sværere og dyrere at teste produktet og de forskelligartede behov,
fortæller Jørgen Ole Kjær.
Derfor er det centralt for udviklingsprocessen at fastholde
fokus på bestemte brugergrupper, så fremdriften i projektet ikke
druknes i komplekse modsatrettede brugerbehov.
- Der er så mange regulativer, processer og interessenter, der
gør det virkelig dyrt at benytte brugerdreven innovation i
sundhedssektoren. Men vi havde brug for brugernes input til
produktet, fordi vi ikke havde nok kendskab til problemerne. Derfor
synes vi stadig, vi valgte den bedste metode til at udvikle
løsningen, forklarer Jørgen Ole Kjær.
For yderligere information
Spiromagic er udviklet som del af Patient@home.
Læs mere om Spiromagic-løsningen her.
Eller kontakt Jørgen Ole Kjær, udviklingschef i Move Innovation,
der står bag Spiromagic, T. +45 2014 1243, jorgen.ole@moveinnovation.dk.