19. marts 2015
Når en virksomhed udvikler en løsning, kan det være svært at
vurdere, hvor stor efterspørgslen og nødvendigheden for produktet
egentligt er. Det findes der råd for i Patient@home.
Syddansk Sundhedsinnovation tilbyder alle partnere
behovsafdækninger af deres løsninger, som giver dem en nyttig
indikation på, hvad potentialet er for netop deres produkt.
Behovsafdækningen består af enten kvalitative interviews med de
kommende brugere, observation af brugere i deres egne omgivelser
eller workshops med specialister inden for det specifikke område.
Når selve afdækningen er gennemført, udarbejder Syddansk
Sundhedsinnovation et katalog, som beskriver de behov og
muligheder, der er identificeret i løbet af processen.
- Virksomhederne kan tage informationerne med i
videreudviklingen af deres arbejde. Det giver altid noget ekstra
til et produkt, at det for alvor bliver tænkt fra brugerens
perspektiv, forklarer Marianne Quorp Kjærgaard,
innovationskonsulent i Syddansk Sundhedsinnovation.
Indtil videre har Syddansk Sundhedsinnovation gennemført 10
behovsafdækninger i regi af Patient@home. Én virksomhed har oven i
købet fået lavet to, fordi de også kunne bruge en behovsafdækning
af deres videreudviklede produkt. Det er både større og mindre
virksomheder, der får tilført ekstra viden og værdi til deres
projekter, ved at få lavet en afdækning. Det kan fx være i form af
rettelser til specifikke dele af en løsning, som kommer frem, når
borgere tager produktet i brug.
- For de mindre virksomheder, der ikke har så stort et budget,
er det en fantastisk mulighed at få lavet en behovsafdækning
gratis. Men de store virksomheder kan også drage fordel af det, fx
hvis de har brug for en intern partner til at komme ind i systemet,
fortæller Marianne Quorp Kjærgaard.
Intenst forløb
Syddansk Sundhedsinnovation begynder forløbet med et
opstartsmøde med virksomheden, hvor der lægges en fælles plan for,
hvordan behovsafdækningen skal gennemføres, og hvad den skal give
svar på. Syddansk Sundhedsinnovations medarbejdere lægger derefter
en plan for forløbet, der som regel begynder med en
ekspertgennemgang, hvorefter de sætter fokus på de kliniske
aspekter.
- Det hele er et meget intenst forløb. Vi er godt klar over, at
tid er penge for de her virksomheder. Jo hurtigere vi kan lave
behovsafdækningen, jo hurtigere kan de arbejde videre med deres
produkt, siger Marianne Quorp Kjærgaard.
Når Syddansk Sundhedsinnovation har resultaterne fra
behovsafdækningen mødes de med virksomheden igen. Ofte viser det
sig, at virksomheden ikke alene får svar på de spørgsmål de havde
inden forløbet gik i gang, men også svar de ikke havde forventet at
få. Svar, der ifølge Marianne Quorp Kjærgaard giver virksomhederne
nye erkendelser og gode input til, hvordan de skal arbejde videre
med deres produkt, så det bliver salgsbart, kommercialiserbart og
konkurrencedygtigt.
Brugbart på flere niveauer
Den enkelte virksomhed kan naturligvis tage behovsafdækningens
resultater med i videreudviklingen af produktet. Men det er ikke
kun virksomhederne, der får noget ud af processen. Marianne Quorp
Kjærgaard mener, at det samlede Patient@home-projekt har godt af at
blive konkretiseret, ved at se på de reelle behov fra brugerens
perspektiv, fordi det tydeliggør, hvordan det tværsektorielle
arbejde gavner i praksis.
- Afprøvninger, afdækninger og tests gør det tværsektorielle
fokus helt konkret. Og skal man finde løsninger, der kan fungere i
patientens rejse på tværs af sektorer, så er det vigtigt for hele
projektet at have det konkrete fokus med, forklarer Marianne Quorp
Kjærgaard.
Udover at gøre Patient@home mere håndgribeligt gennem fokus på
brugernes perspektiv, så er både virksomhederne, der har fået
gennemført analyser, og de testpersoner, som har været med, yderst
tilfredse med at deltage i processen og den indsigt, de har fået af
at være med i behovsafdækningerne. Det har gjort, at de i Syddansk
Sundhedsinnovation nogle gange har været helt høje over de
tilbagemeldinger, de har fået.
- Vi har haft brugere, der slet ikke ville af med deres
testprodukter igen, fordi de var blevet så glade for løsningen,
fortæller Marianne Quorp Kjærgaard.
For yderligere information
Kontakt Marianne Quorp Kjærgaard, innovationskonsulent i
Syddansk Sundhedsinnovation, T. +45 2126 2503, marianne.quorp.kjaergaard@rsyd.dk.