18. november 2013
Apps på smartphones og tablets har på få år gjort deres indtog i
rigtig mange danskeres liv, og de bliver flittigt brugt. Ikke bare
som tidsfordriv i form af spil og underholdning, men også som
oplysningskilde til nyheder, vejrudsigter, rejseplaner, som adgang
til sociale medier eller til kommunikation med offentlige
instanser.
Teknologien synes at have uendelige anvendelsesmuligheder, og
den er på rekordtid blevet et anderkendt medie. Også inden for
pleje og sundhed. En ny undersøgelse foretaget af MedWatch peger
på, at 45 % af danskerne er positive over for brugen af apps og
teleudstyr i behandling og pleje af fx kronikere med KOL, astma,
diabetes, mm. (Kilde: MedWatch, 12.11.2013). Det skaber helt nye
muligheder for kommunikation mellem borger og
sundhedspersonale.
GameLab4Health, Welfare Tech
og Patient@Home satte derfor spot på brugen af apps inden for pleje
og sundhed med et business seminar den 6. november 2013.
Potentialet er der
Arrangementet adresserede gennem oplæg og diskussioner
potentialer og mulige business cases for apps til social- og
sundhedssektoren. Ikke mindst blev det debatteret, hvordan apps kan
understøtte patienter i eget hjem.
Med 90 tilmeldinger fra såvel private som offentlige aktører,
var det tydeligt, at interessen for apps er meget stor. Dette
skyldes ikke mindst de store omvæltninger, som sundhedsvæsnet står
overfor, hvor mange opgaver dagligt overleveres mellem
sundhedspersonale og plejer, og hvor patienter går fra
sygehusindlæggelser til kommunal pleje i eget hjem.
Jesper Lakman fra OUH Odense Universitetshospital opfordrede
deltagerne til at være oppe på beatet de kommende år, hvor
bygningen af de nye supersygehuse for alvor går i gang. Inden de
står klar, med et betydeligt mindre antal sengepladser, end der er
på de eksisterende sygehuse, vil der være en periode, hvor der skal
testes ny teknologi og nye arbejdsmetoder, som fremadrettet kan
understøtte personale og patienter.
- Dette vindue er nu, lød det fra Jesper Lakman.
Også fra kommunal side er interessen stor. Kirsten Rud Bentsen
fra Teknologi i Praksis præsenterede apps som 'et redskab, der
matcher kommunernes ønske om at levere velfærdsteknologi, som
medvirker til øget livskvalitet hos borgeren, forbedrer
arbejdsmiljøet og medfører en fornuftig økonomisk besparelse på det
offentlige velfærdsbudget'.
Mange kommuner har allerede indkøbt og testet forskellige apps.
I forhold til disse indkøb lød opfordringen fra kommunerne, at
engangsudgifter er langt at foretrække frem for abonnements- og
licensaftaler.
App-junglen
Deltagerne blev både præsenteret for forskellige eksisterende
løsninger og for en række konkrete problemstillinger, som de i
fælleskab diskuterede. Konklusionen blandt de tilstedeværende
offentlige deltagere var klar: Apps kan være med til at
effektiviserer, løfte opgaver og motiverer personale, patienter og
borgere til fx genoptræning, men det er svært at navigere mellem de
mange løsninger og få et overblik over, hvilke der fungerer
bedst.
Barrierer
Til trods for de åbenlyse muligheder i app-teknologien, blev der
også pointeret forskellige udfordringer, som mange møder i
udviklingen og brugen af apps. Eksempelvis problematikker omkring
datasikkerhed, kravet om medicinske godkendelser og udfordringen
med at finde frem til den 'rette kasse', der skal betale for
appen.
For yderligere information kontakt udviklingskonsulent Kristian
Lagoni Garbøl, Welfare Tech, krlag@welfaretech.dk, M. +45
2369 9462.