Ældre leger sig til bedre bevægelighed

 
Ældre leger sig til bedre bevægelighed
26. juni 2014
Digitale fliser, der lyser op i forskellige farver og nemt kan flyttes. Det er kernen i et træningsredskab, som kan hjælpe ældre, handicappede og personer, der skal genoptrænes, med at styrke mobilitet og træne svage muskler.

Træning gennem leg. Det er visionen bag et træningsredskab fra Entertainment Robotics, der ved hjælp af flytbare digitale fliser kan øge bevægeligheden hos både ældre, handicappede og personer, der er i gang med genoptræning. Konceptet hedder Playware og kan rykke genoptræning og opretholdelse af ældres mobilitet fra sygehuset til plejecentre og egne hjem.

 

Tests lavet i Gentofte Kommune viser, at der er store muligheder i Playware, idet personer presser sig lidt mere, når de træner gennem leg.

 

- Når det er en leg, strækker man sig de ekstra 10 %, fordi man gerne vil gennemføre. Vi kan få folk til at yde mere end de normalt ville, men uden de ser det som en helbredsøvelse. De ser det i stedet, som noget de gør af egen fri vilje - for deres egen fornøjelse, forklarer Henrik Hautop Lund, der er professor på Center for Playware ved Danmarks Tekniske Universitet, og opfinderen af Playware.

 

Individuelle øvelser

Playware-fliserne er modulære og kan sættes sammen og nemt flyttes rundt i et utal af formationer. De kan ligge på gulvet, sidde på væggen eller sågar i loftet. På den måde kan fliserne tilpasses den enkeltes behov uden store besværligheder, og træningen kan fokusere på bevægelighed, balance, hukommelsestræning eller muskelstyrke.

 

Fliserne kan fx sættes sammen, så de kan bruges til genoptræning efter et hjertetilfælde, hvor patienten kan være delvist lam i den ene side.

 

- Når man får feedback med det samme, tydeliggør det for patienten, at de ikke går ligevægtigt, selv hvis de tror de gør, fortæller Henrik Hautop Lund.

 

Det er legen i træningen, der motiverer patienten til at fortsætte øvelserne, og i sin simple form gøre en stor forskel og fx lære en patient med delvis lammelse efter et hjertetilfælde at gå igen.

 

Træning i grupper

Testen i Gentofte Kommune var bygget op omkring en gruppe ældre, der var til træningssessioner sammen henover en nogle måneder. Her skiftedes de til to-og-to at lege og træne på fliserne, hvorefter de igen satte sig tilbage til gruppen. Henover et par timer fik de hver især trænet 12-13 minutter. Der blev lavet test før og efter forsøget både af deltagerne og en gruppe, der ikke deltog. Resultaterne viste, at balancen hos deltagerne på kort tid havde forbedret sig helt op til 60 %.

 

- Når træningen foregår som en leg, lægger de ikke mærke til, at der er nogle konsekvenser ved legen, men der er store forbedringer i deres mobilitet, siger Henrik Hautop Lund.

 

Fremadrettet er det målet, at konceptet og træningsredskabet skal udbredes uden for Danmarks grænser. Allerede i dag er løsningen brugt til børn med spastisk lammelse i Tanzania og er den er patenteret i både Europa, USA og Japan.

 

Mere information

Kontakt professor på Danmarks Tekniske Universitet, Henrik Hautop Lund

T. +45 4525 3929, hhl@playware.dtu.dk

 

Se mere på www.e-robot.dk

 
KontaktpersonHenrik 
                Hautop Lund

Henrik  Hautop Lund

Professor


Danmarks Tekniske Universitet, Center for Playware

Email:  LOADEMAIL[hhl]DOMAIN[playware.dtu.dk]

Tlf:      +45 4525 3929